Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Formativ bedömning på SFI

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :bedömning; formativ bedömning; formativ undervisning; SFI; kvalitativa forskningsintervjuer; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Denna uppsats redovisar resultatet av fem djupintervjuer med verksamma SFI-lärare. Det är en kvalitativ studie med syfte att fånga lärarnas tankar om formativ bedömning och deras upplevelse av det praktiska arbetet med formativ bedömning. En tematisk analys har genomförts med ett hermeneutiskt angreppssätt. LÄS MER

  2. 2. Sfi-lärares erfarenheter av distansundervisning våren 2020

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Svetlana Söderlund; Margareta Öllsjö; [2021]
    Nyckelord :spring 2020; sfi; sfi-teachers; pandemic; distance education; experiences; strategies; synchronous and asynchronous communication; digital tools; digital resources; digital technology; pedagogical challenges; teaching challenges; våren 2020; sfi; sfi-lärare; pandemi; distansundervisning; erfarenheter; strategier; synkron och asynkron kommunikation; digitala verktyg; digitala resurser; digital teknologi; pedagogiska utmaningar; undervisningsutmaningar; lärandeutmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka sfi-lärares erfarenheter av distansundervisning under våren 2020. Studiens fokus ligger på att undersöka hur digitala verktyg anpassades till elevernas olikheter, hur kommunikationen med eleverna etablerades och vilka arbetssätt och metoder som kännetecknade sfi-lärares distansundervisning. LÄS MER

  3. 3. Tänka med ny huvud : En kvalitativ studie om erfarenheter av möjligheter och hinder i lärandet på en SFI-utbildning, beskrivna av vuxna nyanlända från Syrien

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mirna Shalabi; [2021]
    Nyckelord :SFI-utbildning; lärande; utmaningar; möjligheter; samspel; integration; sociokulturell-teori;

    Sammanfattning : Syftet med min studie var att undersöka erfarenheter som vuxna nyanlända från Syrien har av sin SFI-utbildning, samt vad de upplevde var utbildningens huvudsakliga möjligheter och hinder för deras lärande och integration. En kvalitativ ansats valdes därför och semistrukturerade intervjuer användes som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  4. 4. Folkbibliotek som språklig integrationsresurs : En studie av ett stadsbiblioteks potentiella bidrag till vuxna nyanländas integration och språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karlsson Sofia; [2020]
    Nyckelord :Linguistic landscaping; Språkligt landskap; Integration; andraspråksinlärning; SFI; Bibliotek;

    Sammanfattning : Genom analys av det språkliga landskapet på ett bibliotek i kombination med intervjuer med tre bibliotekarier har ett biblioteks potential för språkinlärning, integration samt samarbete med SFI undersökts. Resultatet visar att det språkliga landskapet domineras av det svenska språket och de gånger andra språk än svenska eller nationella minoritetsspråk används handlar användningen om information om språkutvecklande aktiviteter för invandrare. LÄS MER

  5. 5. Språklig kommunikation i klassrummet : en undersökning om hur SFI-lärare ser på och använder flera språk än svenska i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sara Eriksson; [2020]
    Nyckelord :SFI; translanguaging; transspråkande; flerspråkighet; muntlig kommunikation i klassrummet; kodväxling; modersmålsundervisning; attityder till transspråkande;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att ta reda på vad fem SFI-lärare har för attityder till användandet av flerspråkighet i undervisningen samt hur de använder sig av flerspråkighet i undervisningen. Ett begrepp som präglar studien är transspråkande, vilket innebär att flerspråkighet ses som en resurs i andraspråksinlärningen. LÄS MER