Sökning: "självkännedom vägledning"
Visar resultat 21 - 25 av 27 uppsatser innehållade orden självkännedom vägledning.
21. Livets Träd, en narrativ metod i karriärvägledning
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syftet med studien är att utforska den narrativa arbetsmetoden Livets träd som karriärvägledningsinstrument och i vilka sammanhang metoden är som mest användbar inom vägledning. I undersökningen har vi använt en kvalitativ ansats med fyra enskilda intervjuer som datainsamlingsverktyg. LÄS MER
22. vem är jag? Vad vill jag? studie om vägledning för barn i tidigare åldrar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur tidig vägledning bedrivs i skolan. Våra frågeställningar handlar om vilken metod som används för tidigare vägledning i grundskolan, samt vilka resurser och vilken samverkan som krävs. Kan tidigare vägledning förebygga kompromisser och begränsningar för elever i grundskolan. LÄS MER
23. Möjligheter och hinder vid vägledning av kvinnor med akademisk utbildning som studerar på SFI
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Studiens syfte är att ge fördjupad kunskap inom studie- och yrkesvägledningen gentemot kvinnor som kommer från länder utanför Europa och som har en akademisk utbildning med sig till Sverige. Studien utgår från att kvinnorna går på SFI. Undersökningen är utformad utefter både vägledarperspektiv och sökandeperspektiv. LÄS MER
24. Handledarkompetens hos sjuksköterskor : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, OmvårdnadSammanfattning : Syftet med denna studie var att belysa kompetenser hos handledare samt att beskriva hur handledare kan stödja sjuksköterskestudenten för att nå målen i verksamhetsförlagd utbildning. Studien utfördes som en litteraturstudie. Litteraturen söktes i databasen Cinahl samt via sökmotorn Pubmed. LÄS MER
25. Professionella vårdares upplevelse och erfarenhet av att vårda döende barn på en pediatrisk akutvårdsavdelning : En fenomenologisk intervjustudie
Magister-uppsats, Institutionen för vårdvetenskap och socialt arbeteSammanfattning : På pediatriska akutvårdsavdelningar vårdas barn mellan 0-18 år med skilda behov. Dödsfall är ovanliga men när de sker ställs vårdare inför utmaningar. Det döende barnets specifika behov tillgodoses oftast av både de naturliga och de professionella vårdarna där vårdandet blir en balansgång mellan att lindra och att bota. LÄS MER