Sökning: "självkännedom vägledning"

Visar resultat 6 - 10 av 27 uppsatser innehållade orden självkännedom vägledning.

  1. 6. Studie- och yrkesvägledare med särskilt uppdrag! : Vägledning & valkompetens i grundsärskolan

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Anneli Hagel; Eva-Christin Larsson; [2022]
    Nyckelord :Career management skills; guidance; special school; intellectual disabilities; IF; Valkompetens; vägledning; särskola; intellektuell funktionsnedsättning; IF;

    Sammanfattning : The purpose of study is to investigate how guidance couselors in year 7-9 in primary school, work with students with intellectual disabilities, IF, to strengthen students´career management skills before various future choices, especially the choice of upper secondary special school. The study is carried out with qualitative semi-structured interviews with eight guidance counselors, all of whom have mentoring assignment for the special school. LÄS MER

  2. 7. Studie- och yrkesvägledares berättelser kring vägledning med NPF-diagnostiserade gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Sandra Hansson; Madeleine Blomkvist; [2021]
    Nyckelord :neurodevelopmental disorders; guidance couseling; special knowledge; highschool; neuropsykiatriska funktionsvariationer; vägledning; specialkompetens; gymnasieskola; studie- och yrkesvägledarelkompetens;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka hur studie- och yrkesvägledare, som saknar sakkunskap om neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF), upplever att vägleda elever med dessa diagnoser på gymnasieskolor. Vi har ämnat ta reda på hur studie- och yrkesvägledare bemöter elevernas behov, samt förbereder eleverna inför framtida studie- och yrkesval. LÄS MER

  3. 8. Valkompetens på låg- och mellanstadiet : En studie om hur lärare arbetar med att utveckla elevers valkompetens och dess betydelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jonas Andersson; Desirée Larsson Dahlberg; [2021]
    Nyckelord :låg- och mellanstadiet; studie- och yrkesvägledning; valkompetens; vägledning i vid bemärkelse; väl underbyggda studie- och yrkesval;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur vägledning i vid bemärkelse bedrivs på låg- och mellanstadiet samt vilken betydelse arbetet kan ha för elevernas utveckling av valkompetens utifrån lärares uppfattning. Problemformuleringen utgår från att alla elevers behov av vägledning ska tillgodoses i samtliga skolformer, däremot visar det sig att elever inte får kontinuerlig vägledning under sin utbildning. LÄS MER

  4. 9. Tidig studie- och yrkesvägledning på grundskolor : En kvalitativ studie om hur tidig vägledning kan främja elevers framtida yrkesval och skolgång

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ariba Söderholm Poli; [2021]
    Nyckelord :Tidig vägledning; mentala kartor; valkompetens; livslång karriärutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vikten av att implementera tidig studie- och yrkesvägledning i tidigt skede på grundskolor för att främja elevers framtid inom studier och yrkesval. Då detta anses som hela skolans ansvar valde jag att undersöka olika befattningar på grundskolor i kommuner både utanför och i Stockholm. LÄS MER

  5. 10. ”Att så ett frö” : Studie- och yrkesvägledares uppfattningar om tidig vägledning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Elin Bandell; Ida Kleber; [2020]
    Nyckelord :Career guidance; early career guidance; occupational stereotypes; career management skills; Studie- och yrkesvägledning; tidig vägledning; stereotypa föreställningar; valkompetens;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker studie- och yrkesvägledares uppfattningar om tidig vägledning. Kvalitativa semistrukturerade intervjuer med åtta utbildade och verksamma studie- och yrkesvägledare har genomförts. Det insamlade materialet analyseras utifrån Linda S. Gottfredsons (2002) Theory of Circumscription, Compromise, and Self-Creation. LÄS MER