Sökning: "skapande i förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 246 uppsatser innehållade orden skapande i förskolan.

  1. 6. Digitala resurser för förskolans yngsta : Förskollärares syn på teknikanvändning i undervisning med förskolans småbarn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Cajsa Ahlbäck; [2023]
    Nyckelord :adekvat digital kompetens; datorplatta; digitala resurser; förskolans yngsta småbarn; småbarn; 1-3 år;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och diskutera småbarns (1-3 år) digitala teknikanvändning i förskolan, med utgångspunkt i förskollärarnas beskrivningar av vilka digitala resurser som småbarnen erbjuds i undervisning och vilka undervisningsmål som förskollärarna knyter till användnningen av dessa. Studien utgår ifrån sociokulturella perspektivtaganden med vikt vid begrepp såsom stöttning och lärande genom sociala samspel. LÄS MER

  2. 7. “Den viktigaste delen av kreativitet är att det ger barnen nåt, det är den typen av kreativitet jag skulle vilja ha” : – En studie om förskollärares egenupplevda kreativitet i relation till undervisning i förskolan

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Linnea Willner; [2023]
    Nyckelord :Egenupplevd kreativitet; kreativa förmågor; kreativ undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om förskollärares egenupplevda kreativitet och hur den påverkar hur undervisning organiseras i förskolan, och de två frågeställningar som studien bygger på lyder: Hur resonerar förskollärare kring sina kreativa förmågor i relation till förskolan? Hur resonerar förskollärare kring vad som påverkar hur kreativ undervisning organiseras i förskolan? Studien har en kvalitativ ansats och grunden för studien är intervjuer genomförda med förskollärare. Studiens teoretiska perspektiv är Albert Banduras self-efficacy, översatt upplevd självförmåga, som syftar till människans tro på sin egen förmåga att klara av en handling i en särskild situation. LÄS MER

  3. 8. Det är okej, men inte optimalt. Samnyttjande av parkmark mellan förskola och närboende i Umeå

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Victor Unosson; [2023]
    Nyckelord :samnyttjande samutnyttjande; förskola; förskolegård; närområdespark; park; barriär; säkerhet; barn;

    Sammanfattning : Samnyttjande är ett relativt nytt planeringskoncept som erbjuder större möjlighet till fler funktioner på mindre yta. Förskolor och parkmiljöer är två funktioner som måste ta plats i en stad samt besitter stora värden – de kräver däremot stora arealer. LÄS MER

  4. 9. En kvalitativ intervjustudie kring förskollärares erfarenheter av att använda digitala verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Gabriella Johansson; Jessica Reinholdsson; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Förskola; Kommunikation; Sociokulturellt perspektiv; Språk;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka förskollärares erfarenheter av att använda digitala verktyg i förskolans undervisning och hur de relaterar dessa erfarenheter till utvecklingen av barns språkliga och kommunikativa förmågor. Metoden består av skriftliga intervjuer, via Sunet Survey, av tio förskollärare från två olika kommuner. LÄS MER

  5. 10. Förskollärares berikande av barnens estetiska uttrycksformer : Förhållningssätt, miljö, material och kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Linnea Isaksson; Angelica Karlsson; [2023]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; förhållningssätt; kommunikation; material; miljö;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur förskollärare resonerar och arbetar med bild och form inom förskolan för att främja barns visuella kommunikationsförmåga. Studien är baserad på kvalitativa telefonintervjuer som spelades in med fyra förskollärare i Norrbotten och Jämtland. LÄS MER