Sökning: "skola stress ångest"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden skola stress ångest.

  1. 11. Djurassisterad pedagogik : En kvalitativ undersökning om att använda djur som pedagogiskt verktyg i undervisningen

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Karin Byström; [2017]
    Nyckelord :Animal Assisted Therapy; Animal Therapy; Animal Assisted Activity; Teaching; Therapydog; Readingdog; Djurassisterad pedagogik; Djur; Pedagogik; Pedagoghund; Läshund;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to explore different experiences of Animal Assisted Therapy and search into how Animal Assisted Therapy in schools/preschools is already being pursued.To get the answer to my research question, I have done qualitative interviews with people working withAnimal Assisted Therapy in schools and preschools to share their experiences. LÄS MER

  2. 12. NV-smart? Välkommen in!

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emilie Jönsson; Emelie Moltzer; [2017]
    Nyckelord :emotioner; KASAM; lärare; naturvetenskaplig diskurs; naturvetenskapliga klassrummet; NV-ångest; stress;

    Sammanfattning : Den svenska skolan präglas av ett utbildningssystem där resultat och mätbara kunskaper sätts i centrum med stress och ångest som konsekvens. Till följd av detta hamnar elevers välmående i periferin, en paradox sett till läroplanens hälsofrämjande nyansering. LÄS MER

  3. 13. Kollegialt lärande som kompetensutveckling : En studie av hinder och möjligheter utifrån matematiklyftet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Hanna Lindahl; [2015]
    Nyckelord :kompetensutveckling; kollegialt lärande; matematiklyft; handledning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva handledarnas och deltagarnas erfarenheter av en kompetensutvecklingsinsats för att kunna tolka och förstå möjligheter och hinder för kollegialt lärande utifrån ett didaktiskt- och organisationsteoretiskt perspektiv. Frågeställningarna behandlar kompetensutveckling och kollegialt lärande i dagens skola utifrån lärarnas synvinkel. LÄS MER

  4. 14. ”En människa är ju som en tändsticka: man kan bara brinna så länge, sen slocknar man” : Förståelsen av "duktighet" som ett stress- och prestationsrelaterat problem i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Maria Lindgren; [2015]
    Nyckelord :duktighet; duktig*; unga; elev; elevhälsa; hälsa; skola; stress; prestation; policy; poststrukturell policyanalys; WPR;

    Sammanfattning : Skolan pekas ofta ut som en betydelsefull arena för ungas hälsa och välmående. Ett flertal undersökningar visar dock att unga svenskar, i synnerhet tonårstjejer, har en negativ hälso- utveckling. Bland de unga som mår dåligt finner vi ’duktiga’ elever som vill vara så duktiga att det får negativa hälsoeffekter (t.ex. LÄS MER

  5. 15. Släck lampan och slappna av i hjärtat : En fenomenologisk analys av elevers mentala hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Aylin Dagdelen; [2014]
    Nyckelord :Mental hälsa; mental ohälsa;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att analysera hur elever i årskurs nio upplever sin egen mentala hälsa och ohälsa med utgångspunkt i ett specifikt lektionstillfälle i mental hälsa. Studien ger en bild av vilka faktorer som påverkar elevers mentala hälsa i positiv och negativ riktning. LÄS MER