Sökning: "skola ur ett historiskt perspektiv"
Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden skola ur ett historiskt perspektiv.
11. Lek är jätteviktigt!
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND: Leken är ett stort begrepp och många forskare har försökt beskriva den. Detsom de flesta kommit fram till är att den är lustfylld, frivillig, spontan, symbolisk och attmedel dominerar över mål (Pramling Samuelsson och Sheridan 1999, s. 84). LÄS MER
12. Inkludering ? : För elever med särskilda behov och funktionshinder, ur ett historiskt perspektiv
L3-uppsats, Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : This present study is a result of a research that I made . My purpose is to find out how the debate about inclusion looked like back in the history. My research was about the view we had absolut inclusion in the history, I also made some interviewes among teachers and students in the schools of today. LÄS MER
13. Bemötandet av elevers olikheter i musikundervisning - Musiklärares berättelser om hur de individanpassar musikundervisningen.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Title: The managing of students' differences in music education - Music teachers’ stories of how they adapt the music-teaching to individuals. The curriculum of the Swedish school express that the education should be adapted to each individual’s own conditions and needs. LÄS MER
14. Är detta en lärare? Läraren som ledare och auktoritet från det moderna till det postmoderna samhället
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : En studie i föreställningen om läraren som ledare och auktoritet ur ett historiskt perspektiv. Analyser av lärarrollen i historiska nedslag från 1860-talets folkskola via den svenska skolan mot bakgrund av andra världskriget till dagens skoldebatt relateras till teorier om modernitet och postmodernitet. LÄS MER
15. Som små astronauter : -En idrottslärares berättelse om specialgymnastik i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : The aim of this work is to examine methodologies at remedial lessons for children with weak mobility, in a common Swedish municipal school in an attempt to determine if a connection to theoretical learning exists. Kadesjö describes how difficulties in concentration can arise as a result of problems with mobility and perception, and according to Piaget very young children develop cogitation through physical movements. LÄS MER