Sökning: "skolböcker"
Visar resultat 21 - 25 av 28 uppsatser innehållade ordet skolböcker.
21. Ser/estar en la enseñanza de E/LE en Suecia
Kandidat-uppsats, Avdelningen för moderna språk; Filosofiska fakultetenSammanfattning : En este estudio se analiza como se puede facilitar la adquisición de los verbos ser/estar a los alumnos en las clases de ELE. Se hace un análisis empírico-cuantitativo de un test repartido a alumnos, en tres colegios diferentes en Norrköping, para medir los conocimientos previos del uso de ambos verbos. LÄS MER
22. I skuggan av Thermopyle - En studie av orientalism i svenska läroböcker gällande beskrivningar av det antika perserriket
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Sammanfattning: Uppsatsens övergripande syfte är att granska svenska läroböcker i historia utifrån ettteoretiskt perspektiv baserat på Edward Saids teori om orientalism och andrafiering. Mer specifikt har vigranskat vilken bild dessa läroböcker förmedlar av det antika perserriket. LÄS MER
23. Varför bor Luis i slummen? : En kvantitativ undersökning om hur folk framställs i en serie skolböcker
Kandidat-uppsats, LärarutbildningenSammanfattning : Teching aid in form of schoolbooks plays an importent role. The teacher uses schoolbooks as a tool in its tutoring. I have examined how and whether the pictures in the schoolbooks are presenting people and ethnic minorities biased and stereotypical. LÄS MER
24. Mysfarbrorn i skolboken : En studie av hur Dalai Lama framställs i 4 läroböcker
Kandidat-uppsats, Institutionen för humanioraSammanfattning : Som blivande gymnasielärare i religionskunskap så vet man att det kommer bli väldigt mycket fakta och tankar som ska formuleras till eleverna. Att ha olika läromedel som underlättar denna process är för mig välkomnande och läroböcker är inget undantag. LÄS MER
25. Så få ord, så mycket dumheter : en kritisk granskning av svenska gymnasieböckers skildringar av marxistisk idétradition
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för svenska och samhällsvetenskapliga ämnenSammanfattning : Denna uppsats innehåller en kvalitativ analys av ett antal läroboksskildringar av den marxistiska idétraditionen i svenska gymnasieläroböcker i historia, samhällskunskap och religion. Undersökningen analyserar hinder för elevens förståelse av den marxistiska idétraditionen utifrån frågeställningarna om i vilken grad texterna på ett upplysande och rättvisande sätt skildrar den idétraditionen förstådd utifrån marxisters självbild. LÄS MER