Sökning: "skolböcker"

Visar resultat 6 - 10 av 28 uppsatser innehållade ordet skolböcker.

  1. 6. Mänskliga rättigheter i gymnasiet : vad är det?

    L2-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Tobias Larsson; [2018]
    Nyckelord :Law and Political Science;

    Sammanfattning : I uppsatsen analyseras fyra skolböcker som är avsedda för gymnasieskolans sam- hällskapliga utbildningar. Rebecca Adamis artikel, Re-Thinking Relations in Human Rights Education har fungerat som teori men också som verktyg eller nyckel i analysarbetet. LÄS MER

  2. 7. Demokratimodeller i grundskoleböcker

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Carl Neppelberg; [2018]
    Nyckelord :demokrati; demokratimodeller; grundskoleböcker; grundskola; skolböcker; svenska skolan;

    Sammanfattning : En kvalitativ textanalys på ett antal svenska grundskoleböcker i samhällskunskap för att undersöka om det finns en differens mellan olika läroböckers demokratimodeller. ... LÄS MER

  3. 8. En läromedelsanalys - Hur gestaltas judendomen i den svenska skolan genom tre olika läromedel?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alban Avdija; Granit Osmani; [2017]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Bildanalys; Typologi; Judendom; Läroböcker; Lärarintervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att undersöka hur judendomen gestaltas i den svenska skolan genom tre olika läromedel. Av egna erfarenheter är läroböcker oftast inte uppdaterade, vilket är problematiskt. Uppfattningar om religioner är något som hela tiden förändras. LÄS MER

  4. 9. Att läsa på, mellan och bortom raderna : - Litteracitet och påverkansfaktorer för nyanlända

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Maja Nordström; [2017]
    Nyckelord :Nyanlända; språkintroduktion; litteracitet; läsförståelse; psykiskt mående; känsla av sammanhang KASAM ;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur läsförståelse, litteracitet och psykisk mående ser ut förgruppen nyanlända på gymnasieskolans språkintroduktionsprogram. Syftet med studien harvarit att bidra till förståelsen av de här faktorernas betydelse för elevers skolframgång ochanpassning till svenska skolan. LÄS MER

  5. 10. Bilder av det förflutna : En etnologisk studie av historieundervisningens framväxt i det åländska samhället

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Etnologi

    Författare :Ida Hughes Tidlund; [2015]
    Nyckelord :schoolbooks; memory processes; history education; collective identity; transgenerational mediation; skolböcker; minnesprocesser; historieundervisning; kollektiv identitet; minnesförmedling; Åland;

    Sammanfattning : This study examines the development of a local history education, as taught in the compulsory levels of primary, middle and high school in Åland. The Åland islands have had a unique status of autonomy within the state of Finland since 1922, when the islands, after the Finnish independence from Russia, wished to reunite with Sweden but were made autonomous as a compromise. LÄS MER