Sökning: "skolböcker"

Visar resultat 11 - 15 av 28 uppsatser innehållade ordet skolböcker.

  1. 11. Lärobokshinduism : En studie om hur hinduism framställs i skolböcker för gymnasieskolan mellan åren 1998-2013.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Malin Åberg; [2015]
    Nyckelord :Lärobok; läroboksanalys; innehållsanalys; visuell textanalys; genus; skolhinduism; Gy11; Läroplan; orientalism; Edward Said; stereotypiska beskrivningar; religion; orientalistiska tendenser; lärare; genusanalys;

    Sammanfattning : This essay analyses how Hinduism is portrayed within different textbooks produced for students attending senior high school in Sweden, spanning the years of 1998 until 2013. The analysis itself aims to identify any orientalist tendencies within the textbooks as well as how gender is portrayed. LÄS MER

  2. 12. Kontakten mellan skola och hem ur ett föräldraperspektiv : en undersökning om kontaktformer och dess frekvenser

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Johanna Gustavsson; [2014]
    Nyckelord :Skolkontakt; Vårdnadshavare; Föräldrar; Skola;

    Sammanfattning : Enligt svensk skollaghar läraren en skyldighet att upprätta kontakt mellan hem och skola, samtidigt som läroplanen från 2011 menar att skolan ska möta föräldrarna i deras önskemål gällande skolkontakt. Är vårdnadshavare nöjdamed de kontaktformer som används idag? Föräldrar i Borgholm, Kalmar ochMörbylånga kommun med barn i årskurs 1-6 har deltagit i denna studie för att undersöka frågan. LÄS MER

  3. 13. Gustav Vasa i skolböcker : En fallbaserad moralfilosofisk analys av historiebruk i skolböcker

    Kandidat-uppsats, Filosofiska fakulteten; Avdelningen för kulturvetenskaper, KVA

    Författare :Johannes Finnman; [2014]
    Nyckelord :Historiebruk; historiesyn; moralfilosofi; skolböcker; pedagogik;

    Sammanfattning : Historiebruket av Gustav Vasa i skolböcker, från och med 1954 till och med idag (2014), har inte förespråkat ett moraliskt perspektiv på historieåtergivningen. Detta baseras på nio olika skolböcker, varav fem av böckerna är författad under den nu rådande läroplan för gymnasiet (Gy 11). LÄS MER

  4. 14. Studiet av den religiösa människan : en analys av framställningen av hinduismen i gymnasiets läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mattias Carlgren; [2014]
    Nyckelord :Läroboksanalys; Kvalitativ textanalys; Orientalisk idékritik; Hinduism;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att studera hur hinduismen har framställts i läroböcker för undervisning i ämnet religionskunskap på gymnasiet, fr.o.m. Lgy 65 fram till idag, utifrån en substantiell och funktionell förståelse av religion och religiositet. LÄS MER

  5. 15. Kristendomsdiskurser i skolböckers behandling av livsfrågor - möjligheter och begränsningar i elevens livsåskådningsprocess : En textanalytisk undersökning av skolböcker utgivna efter 2011 års kursplan för åk 7-9 i ämnet religionskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elisabeth Moritz; [2013]
    Nyckelord :Skolböcker; Diskursanalys; Kristendom; Kristendomsdiskurser; Livsfrågor;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur kristendomen konstitueras när text i ett antal skolböcker utgivna efter 2011 års kursplan för åk 7-9 behandlar livsfrågor. Studien tar ansats i ett diskursanalytiskt perspektiv grundat i diskursteori samt John Deweys transaktionsbegrepp. LÄS MER