Sökning: "skolsystem skillnader"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden skolsystem skillnader.

  1. 1. Från ambitioner till pianoteknik : Pianolärarnas ambitioner i arbetet med handställning och spelteknink i Sverige och Armenien

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Tsovinar Gabrielyan; [2023]
    Nyckelord :Pianoteknik; handledspositionering; pianoundervisning; metodik; skolsystem; ambitioner; speltekniska övningar; nybörjarelev; pianolärarnas ambitioner;

    Sammanfattning : Pianoundervisningen i kultur- och musikskolan formas i hög grad av pianolärarna. Syftet med föreliggande studie är att bidra med mer kunskap i skillnaden mellan två kultur- och musikskolsystem genom att jämföra pianolärarnas beskrivning av handställning och spelteknik i arbetet med nybörjarelever. LÄS MER

  2. 2. Fysisk aktivitet och PISA-resultat : En studie om relationen mellan elevers fysiska aktivitetsvanor och PISA-resultat

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Mikael Berglund Nilsson; [2018]
    Nyckelord :PISA-results; physical activity; moderate; vigorous; intensity; PISA-resultat; fysisk aktivitet; medelhög; högintensiv; intensitet.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här studien har använt data i form av OECDs PISA-resultat och OECDs enkätsvar, som också tillhör PISA, med syfte att undersöka relationen mellan PISA-resultat och olika former av fysisk aktivitet. PISA-testerna genomförs vart tredje år för OECDs medlemsländer, med syfte att jämföra olika länders skolsystem. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteraturens plats i svenskundervisningen : En jämförande analys av svenskämnesuppfattningar och skönlitteratur på en svensk och en åländsk gymnasieskola.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Larsson; Sigrid Mattsson; [2015]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; Intervjuer; Litteratur; Svenskämnesuppfattningar; Svenskämnet;

    Sammanfattning : Denna studies ansats är att undersöka hur svensklärare verksamma inom två skolsystem ser på skönlitteraturens funktion i svenskundervisningen, och om detta kan säga något om vilka svenskämnesuppfattningar som dominerar på respektive skola. Detta kopplas till den rådande skoldebatten, där den svenska skolan ofta jämförs med den finska gällande elevers resultat, kvaliteten på undervisningen och synen på lärarna. LÄS MER

  4. 4. Tre kvinnors berättelser om sin uppväxt - en narrativ studie om ADHD

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lisa Schumachers; Lisa Schumacher; [2014]
    Nyckelord :ADHD; barn i behov av särskilt stöd; narrativ; pedagogiskt bemötande; specialpedagogik; systemteori;

    Sammanfattning : AbstractSchumacher, Lisa (2014) Tre kvinnors berättelser om sin uppväxt - en narrativ studie om ADHD (Three women’s stories about their early life – a narrative study about ADHD) Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola.ProblemområdeStudien tar avstamp i att det i skolor och förskolor finns många barn i behov av särskilt stöd, exempelvis med ADHD-diagnos. LÄS MER

  5. 5. Lärares användning av IT i skolan : Grad av IT-integrering i undervisningen samt vad som styr detta

    Kandidat-uppsats, Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Tove Svensson; [2013]
    Nyckelord :IT i skolan; dator; 1:1-satsning;

    Sammanfattning : IT är idag en naturlig och integrerad del av samhället, samtidigt påvisar flera rapporter och undersökningar att IT inte fått fullt genomslag i skolan och att användning ofta är i form av en ersättare till ett annat verktyg snarare än ett medel för att utveckla undervisningen och pedagogiken. För att påvisa intentionen har styrdokumenten, såsom skollag och läroplan, reviderats och regeringen tillsatt en Digitaliseringskommission vars identifierade delmål är att digitalisera skolan. LÄS MER