Sökning: "småbarnsavdelningar"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade ordet småbarnsavdelningar.

  1. 1. Bilderböckerna i förskolan - Val eller slump? : Intervjustudie och textanalys om valet av bilderböcker på fyra olika småbarnsavdelningar.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Eriksson; Matilda Nordenstorm; [2023]
    Nyckelord :Intervju; Textanalys; Småbarnsavdelning; Bilderbokskanon; Bokval;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens syfte är att undersöka urvalet bilderböcker på fyra småbarnsavdelningar och pedagogernas tankar kring valen av böcker för förskolans minsta barn, ett till tre år gamla. Två delstudier har utförts på fyra småbarnsavdelningar. LÄS MER

  2. 2. Digital teknik i undervisning : En kvalitativ studie i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Fridlund; Nathalie Nordstedt Hartmann; [2021]
    Nyckelord :Digital teknik; undervisning; sociokulturella perspektiv; kvalitativa intervjuer; förskollärare; barnens tillgång; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie belyser användningen av digital teknik i undervisningsmoment på stor- och småbarnsavdelningar, vilken tillgång barnen har till det digitala samt kompetensutveckling hos förskollärare. Studien genomfördes med semistrukturerade kvalitativa intervjuer utifrån det sociokulturella perspektivet där samspelet mellan människor och kulturella redskap har en betydelsefull roll. LÄS MER

  3. 3. Konflikthantering i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärarens uppfattningar om konflikt och konflikterhantering i förskolanFörfattare:

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Somaya Kazemi; [2020]
    Nyckelord :Konflikt; Konflikthantering; Förskola; Barns strategier; Förskollärare.;

    Sammanfattning : Konflikter är en av livets eviga byggstenar och introduceras redan när vi är små. Mycket av grunden till hur vi hanterar dessa läggs i förskolan och kunskap om konflikthantering blir således viktigt för de vuxna som omger barnen. Studiens syfte är att undersöka förskollärarens förhållningssätt till konflikter och konflikthantering. LÄS MER

  4. 4. Anknytningshierarkier i förskolan - En innehållsanalys om hur pedagoger uppfattar sitt omsorgsuppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Frida Lindfors; Minette Olsson; [2019]
    Nyckelord :Anknytningsteori; anknytning; anknytningshierarkier; Trygg bas;

    Sammanfattning : Kunskapsområdet för det här examensarbetet är anknytning, uppsatsen sätter fokus på anknytningsteorins roll i förskolan. Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger i förskolan uppfattar omsorgsuppdraget samt hur de arbetar med det. LÄS MER

  5. 5. ”Det ska se fint ut när föräldrarna kommer” : En kvalitativ studie om dans i förskolan mellan modest barnkultur och marknadsorienterad populärkultur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sedaghatalvar Aylar; Emilia Rylko; [2019]
    Nyckelord :Estetiska innehåll; dans; dansaktiviteter; medierande verktyg; medierande handling; stöttning; sociokulturellt;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på dans som en estetisk uttrycksform. Studiens övergripande syfte är att skapa större förståelse för yngre barnens dansaktiviteter i förskolan utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Utifrån det blir vårt syfte att synliggöra de estetiska innehållen i yngre barns dansaktiviteter i förskolan. LÄS MER