Sökning: "social spelifiering"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden social spelifiering.

  1. 1. Spelifiering för miljömedvetenhet : En studie om hur applikationer kan engagera användare i hållbara vanor

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Pranvera Gerbeshi; Jonna Lundgren Säwe; [2023]
    Nyckelord :Gamification; green gamification; sustainability for the environment; motivation; Spelifiering; grön spelifiering; hållbarhet för miljön; motivation;

    Sammanfattning : Studien går ut på att undersöka hur spelifierade applikationer, det vill säga applikationer som använder sig av spelelement i icke-spelsammanhang, motiverar användare till att leva mer hållbart för miljön. I vår studie har vi studerat applikationen Joulebug genom att låta två olika urvalsgrupper diskutera deras erfarenheter i fokusgruppsintervjuer efter att ha använt applikationen under en veckas tid. LÄS MER

  2. 2. Advergames : En studie om hur ett spelifierat reklamformatfungerar på en social plattform med inriktning på videoklipp

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Matilda Nimvik; Alice Duncalf; [2023]
    Nyckelord :Gamification; Advergames; Prototype; Online Advertisement; Persuasive Games; Flow; Design Science; Spelifiering; Advergame; Prototyp; Reklam Online; Persuasiva Spel; Flow; Designvetenskap;

    Sammanfattning : Studien diskuterar hur spelifierad reklam, ett så kallat advergame som kombinerar spel ochreklam, kan påverka användarnas engagemang på en plattform såsom Youtube. En prototypskapades med målet att illustrera hur spelifierad reklam på en videoplattform kan se ut. LÄS MER

  3. 3. The Kayamandi Children’s Possibilities and Conditions for Digital Learning : An Ethnographic Minor Field Study Investigating the Digital Learning and Edtech Opportunities for the Primary School Children Living in a South African Township

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Lovisa Vitus; [2022]
    Nyckelord :Digital learning; digitalisation; digital literacy; edtech; technology adoption; social stratification; Digitalt lärande; digitalisering; digital kompetens; edtech; teknikantagande; social stratifiering;

    Sammanfattning : The educational system is going through a rapid shift towards digital learning, a phenomenon happening all over the world. This thesis examines the possibilities and conditions for digital learning amongst primary school children living in the township Kayamandi in Stellenbosch, South Africa. LÄS MER

  4. 4. Utformning av applikation för att motivera till ökat läsande genom spelifiering

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Jens van Laere; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det senaste decenniet har det synts en tydlig minskning i läsandet på fritiden bland vuxna. Eftersom det finns en tydlig koppling mellan läsning och utbildningsnivå har denna utveckling reella konsekvenser för samhället. LÄS MER

  5. 5. Användbarheten av träningsfunktioner i Apple Watch : Hur användbarheten av träningsrelaterade funktioner i Apple Watch påverkar studenters inställning till fysisk aktivitet

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Durim Sadiku; Izabelle Lundqvist; [2022]
    Nyckelord :Användbarhet; Aktivitetsklocka; Fysisk Aktivitet; Träning; Träningsfunktioner; Apple Watch; Spelifiering;

    Sammanfattning : As a college student, there is a risk of spending a large part of the day with sedentary studies, which can have negative effects on students' health. With the intention of counteracting this and devoting more time to physical activity, Wearable fitness tracker (WFT) is an increasingly common technical aid for students. LÄS MER