Sökning: "Obligatorisk förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Obligatorisk förskola.

  1. 1. Är förskoleklassen för alla barn? - En kvalitativ forskningsstudie av lärares uttryckta uppfattningar om hur förskoleklassens obligatoriska etablering i grundskolan påverkat skolgången för elever som har koncentrationssvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Zandra Bengtsson; Helen Allansson; Christina Ström Nilsson; [2024-02-06]
    Nyckelord :läroplan; skolifiering; koncentrationssvårigheter; extra anpassningar; specialpedagogiska anpassningar; kartläggning;

    Sammanfattning : Förskoleklassen har tidigare setts som en bro mellan förskola och skola och som en övergång för barn in i skolvärlden. Sedan drygt fem år tillbaka är förskoleklassen obligatorisk för alla barn och även förskoleklassens läroplan har ändrats från att tillhöra förskolan till att nu vara en del av grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Den som ger sig in i debatten om obligatorisk förskola får motargumenten tåla : En argumentationsanalys om debatten om obligatorisk förskola

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Sophia Rudeberg; [2021]
    Nyckelord :Compulsory preschool; argument analysis; pro et contra; safety; social contexts; development and learning; Obligatorisk förskola; argumentationsanalys; pro et contra; skydd; sociala sammanhang; utveckling och lärande;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att analysera hur förskolan, barn och familjen uppfattas i den mediala debatten om obligatorisk förskola. Studien lägger ett särskilt fokus på argumenten som är centrala i debatten som förs i svenska dagstidningar. LÄS MER

  3. 3. Högläsning i förskolan : En studie om hur förskollärare använder högläsning i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Viktoria Hagberg; Karolina Torstensson; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; språkutveckling; ordförråd; barn; förskola; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Efter regeringens förslag om obligatorisk förskola för alla femåringar på grund av en försämrad språkutveckling blev syftet med denna studie att undersöka hur förskollärarna använder högläsning i förskolan, samt bidra med kunskap om högläsning. Utifrån detta syfte studerades hur förskollärare arbetar med aktiviteten högläsning med barnen i åldern 4-5 år samt hur förskollärare organiserar för högläsning som en del av utbildningen i förskolan. LÄS MER

  4. 4. ”Ett verktyg med många möjligheter” : En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt till samt arbete med lärplattan i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alexandra Aronsson; Evelina Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :lärplatta; förskola; pedagogik; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Digitala verktyg har sedan 1 juli 2019 skrivits in som en obligatorisk del i förskolan. Tidigare studier framhåller att pedagogers inställningar till digitala verktyg påverkar både om och hur verktygen implementeras i verksamheten. LÄS MER

  5. 5. Förskoleklassen en landnings- och startbana? : Intervjustudie om förskoleklassens funktion i utbildningssystemet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Marina Antonsson Dahlgren; Jenny de Bruin; [2021]
    Nyckelord :Förskola; förskoleklass;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förskoleklassen har sedan den grundades förändrats på olika sätt. Flera studier talar för att förskoleklassen har förskjutits från förskolans tradition och närmat sig grundskolan, där fokus riktas mot måluppfyllelse och ökad kunskapsnivå bland de yngre barnen. LÄS MER