Sökning: "sociala normer i klassrummet"

Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden sociala normer i klassrummet.

  1. 11. "Men det stämmer inte riktigt med hur svenskarna räknar" : Uppfattningar om skolmatematik och matematikundervisninghos gymnasieelever med utländsk grundskoleutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Elin Gawell; [2017]
    Nyckelord :nyanlända; utländsk grundskoleutbildning; uppfattningar; matematikundervisning; sociala normer; sociomatematiska normer;

    Sammanfattning : Denna undersökning syftar till att se vilka uppfattningar gymnasieelever som läst större delen av singrundskoleutbildning i något annat land uttrycker om matematik och matematikundervisning. Genom kvalitativa intervjuer med sex elever från olika delar av världen undersöks elevernas uppfattningar om svensk skolmatematik och matematikundervisning, vilka likheter och skillnader de uttrycker jämfört med sin tidigare skolgång och hur de upplever processen att komma ny med annan förutbildning. LÄS MER

  2. 12. Att synliggöra matematiska argument : En observationsstudie av matematiska argument och socio-matematiska normer i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Axel Löfsved; [2017]
    Nyckelord :Matematiska argument; sociomatematiska normer; årskurs 6;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att belysa de matematiska argument som blir synliga i matematikundervisningen i en årskurs 6 samt beskriva hur sociala och sociomatematiska normer inverkar på synliggörandet av matematiska argument. Detta har gjorts genom observation av fyra lektioner där data har bevarats med hjälp av löpande protokoll i kombination med ljudinspelning av elevers arbete i par. LÄS MER

  3. 13. "Inom ramarna" : En kritisk diskursanalys om subjektspositioner i SO-undervisningen i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Lina Karlén; [2016]
    Nyckelord :Diskursanalys; identiteter;

    Sammanfattning : Enligt Lgr11 (Skolverket, 2011) har skolan till uppgift att skapa möjligheter för eleverna att utvecklas som individer och finna sin unika egenart men samtidigt lära dem att leva efter samhällets normer. Denna studie tar sin utgång i den skärningspunkten som därmed bildas samt vilken roll det kan ha för elevernas identitetsutveckling. LÄS MER

  4. 14. Bilder och byggen är bra även för de bästa matematikeleverna : en studie om femteklassare som löser rika problem

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Frida Gleisner; [2015]
    Nyckelord :Rika problem; särskild matematisk förmåga; särbegåvad; problemlösning; grundskola;

    Sammanfattning : Elever med varierad matematisk förmåga finner matematisk utmaning i olika sorters uppgifter. För att ge alla möjlighet att utmanas hänvisas eleverna ofta till enskild räkning i läromedel, en undervisningsform som kraftigt har kritiserats bland annat för att den ger litet utrymme för interaktion eleverna emellan. LÄS MER

  5. 15. Vad, hur och för vem : En studie om lärares hantering av matematiska begrepp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Ulla-Helen Nilsson; [2014]
    Nyckelord :discourse; mathematical concepts; special educational perspective; multimodality. socio-mathematical norms; diskurs; matematiska begrepp; specialpedagogiskt perspektiv; multimodalitet;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur matematiska begrepp etableras i diskursen i klassrummet och hur lärare planerar för, iscensätter och bearbetar matematiska begrepp. Studiens syfte är att studera hur lärare hanterar matematiska begrepp i undervisningen ur ett specialpedagogiskt perspektiv. LÄS MER