Sökning: "sociala normer i klassrummet"

Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade orden sociala normer i klassrummet.

  1. 6. Normen i klassrummet... : En studie om vilka normer några musiklärare på mellanstadiet ger uttryck för i klassrummet.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Jacob Borg; [2019]
    Nyckelord :Musiklärare; Musikundervisning; Normer;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med förståelse rörande vilka normer lärare ger uttryck för under musiklektionerna. Denna studie riktar sig mer specifikt mot grundskolans musikundervisning i årskurs fem och sex och har fokus på vilka normer som bildas av det som läraren säger i klassrummet under lektionstiden. LÄS MER

  2. 7. Den norm(o)medvetna pedagogen En litteraturstudie som behandlar kritisk och normkritisk pedagogik i teaterundervisning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Johan Holmgren; Michaela Lundgren; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en litteraturstudie som syftar till att presentera forskning och referentgranskat material som behandlar kritisk och normkritisk pedagogik i drama – och teaterundervisning. Studierna som analyserats är gjorda i USA, Kanada och Indien och berör olika metoder och arbetssätt i drama – och teaterundervisning. LÄS MER

  3. 8. Det mobila klassrummet En studie om motiverande aspekter inom mobila läroapplikationer

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Sixten Rosenfeld; Albert Karlsson Lindquist; William Samuelsson; [2018-08-25]
    Nyckelord :M-learning; Gamification; Applikationer; Motivation; UTAUT; Formellt lärande; Informellt lärande; Transfer; Mobilitet;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka och skapa en ökad förståelse för användares motivation i förhållande till mobilt lärande i icke-formella miljöer. Teori: Studien har använt sig av det sociokulturella perspektivet, gamification, transfer och UTAUT/TAM (Unified Theory of Acceptance and Use of Technology / Technology Acceptance Model) för att bäst kunna förklara de sociala aspekter som mobil digital teknik innefattar och för att kunna beskriva de sociala faktorer som påverkar individers förhållningssätt till mobil digital teknik. LÄS MER

  4. 9. Meningen med äldres akademiska studier : - ur ett individuellt perspektiv och ett samhällsperspektiv

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Irene Hedfors; [2018]
    Nyckelord :Demografi; existentiellt och socialt orienterat lärande; hälsa; intergenerativt lärande; kognitiv förmåga; livslångt lärande; livsroller och normer; visdom; åldersdiskriminering och åldrandet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på meningen med äldres akademiska studier ur ett individuellt perspektiv och ur ett samhällsperspektiv. Med äldre avses individer 65 år och äldre. Studien är kvalitativ, och det kunskapsteoretiska perspektivet är tolkningsinriktat. Resultatet bygger på intervjuer. LÄS MER

  5. 10. Matematikundervisning utifrån ett lärarperspektiv : En undersökning av lärares uppfattningar om god undervisning i matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Wiklund; [2017]
    Nyckelord :Traditionell och reforminriktad matematikundervisning; sociala normer; sociomatematiska normer; didaktiskt kontrakt.;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka lärares uppfattningar om god matematikundervisning samt hur lärares uppfattningar och undervisningspraktiker förhåller sig till den traditionella bilden av matematikundervisning. Kvalitativa intervjuer med fem matematiklärare har genomförts, för att undersöka deras uppfattningar om vad som utgör god matematikundervisning, huruvida deras undervisning är reforminriktad eller traditionell, och vilka hinder eller stöd de upplever för att bedriva den matematikundervisning de önskar. LÄS MER