Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Elevers genus och lärares arbete med könsmönster

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sofia Lundmark; [2023-10-19]
    Nyckelord :elevers könsmönster; fritidshem; göra genus; jämställdhet; lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Generationen unga idag beskrivs vara högpresterande, stressade och trygghetssökande i en orolig omvärld. Barn och unga har en hög skolstress, framför allt flickor. Pojkar presterar sämre än flickor i de flesta skolämnen. Många mår också dåligt. LÄS MER

  2. 2. En undersökning om hur läromedel skildrar genusskillnader i religionskunskap i den svenska grundskolan : En kvantitativ och kvalitativ läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Gunnarsdotter; Tasnim Abujazar; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; religionskunskap; kristendom; judendom; islam; läromedel; genus; kön; jämställdhet; genusteori; värdegrund; Lgr22.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur genusskillnader framställs i bilder i nyligen utgivna läromedel i religionskunskap för årskurs 4–6. Vidare undersöker studien hur genusskillnader framställs i bilder och texter. LÄS MER

  3. 3. UTANFÖR RAMEN - En kvalitativ analys på ett konstnärligt arbete om maktrelationer mellan lärare och elever i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Karzan Perdawidi; [2022-12-14]
    Nyckelord :maktförhållande; elever; lärare; konstverk; installation;

    Sammanfattning : Syfte Syftet är att utifrån erfarenheterna av min konstnärliga gestaltning och litteraturstudie undersöka hur eventuella maktrelationer mellan lärare och elever kommer till uttryck. Vad händer i klassrummet med hänsyn till maktrelationer mellan lärare och elever och hur begränsar/avskärmar skolan som rum handlingar. LÄS MER

  4. 4. ”Det är ju lättare sagt än gjort ju…” : En intervjustudie om lärares strategier för att främja matematiska samtal.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Cecilia Westergren; [2020]
    Nyckelord :Mathematics; explanations; strategies; methods; social norms; sociomathematical norms; dialogue; conversation; classroom climate; classroom culture; didactic choices; learning; knowledge; primary school.; Matematik; förklaringar; strategier; metoder; sociala normer; sociomatematiska normer; dialog; samtal; klassrumsklimat; klassrumskultur; didaktiska val; inlärning; kunskap; lärande; grundskola;

    Sammanfattning : Forskning har visat på att etablerandet av en dialogisk klassrumskultur ger rikare lärandetillfällen för eleverna eftersom de får rikare möjlighet att utbyta tankar och uppfattningar. Studien är en kvalitativ intervjustudie av hur lärare, verksamma i förskoleklass samt årskurserna 1–3, arbetar för att skapa dialog i klassrummet. LÄS MER

  5. 5. Sociomatematiska normer och lärande imatematik : En kvalitativ undersökning av hur sociomatematiska normer framträder i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Cecilia Verhaalen; [2019]
    Nyckelord :Sociomatematiska normer; sociala normer; förutsättningar för lärande; lusten att lära; matematikundervisning; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Matematikämnet har varit och är i behov av en förändring i syfte att öka elevers kunskaper imatematik. Vid en förändring behövs forskning inom matematikdidaktik där resultatet kanbidra till praktiken. Syftet med den här studien är att undersöka och synliggöra hursociomatematiska normer kan påverka gymnasieelevers lärande i matematik. LÄS MER