Sökning: "språkarbete"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade ordet språkarbete.

  1. 1. Vagga, natta, mata - och alla målen därtill : En studie om hur förskollärare tolkar läroplanen i arbetet med de allra yngsta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Isabelle Månsson; Johanna Wetterberg; [2023]
    Nyckelord :ettåringar; förskola; förskollärare; läroplan; läroplan för förskola 2018; läroplansteori; omsorg; tvååringar; yngsta förskolebarn;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärare tolkar läroplanen i arbetetmed de allra yngsta barnen i förskolan: ett till två-åringar samt hur detta uppdrag vävs sammanmed omsorg. Det vetenskapliga problemet är de konstaterande, minskande förutsättningarförskollärare har för sådant som inte faller inom ramen för kunskap och ämnesundervisning, iarbetet med läroplanen och de allra yngsta barnen (Johansson, 2018). LÄS MER

  2. 2. Är språkarbetet "hemligt"? : En kvalitativ textanalys om hur språkarbetet beskrivs på förskolors hemsidor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Evelina Almqvist; Elin Eriksson; [2022]
    Nyckelord :Kommunal förskola; fristående förskola; språkarbete; hemsidor och Läroplan för förskolan Lpfö18;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskolor, både kommunala och fristående, beskriver sitt arbete med språk på sina hemsidor. Studien ville bidra med en diskussion om detta fenomen ur ett didaktiskt perspektiv för att belysa relationen mellan förskollärares arbete med språk och barnens lärande. LÄS MER

  3. 3. Att utveckla språk i ämnet slöjd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anders Wijk; [2016]
    Nyckelord :Artefakter; kommunikation; lärande; slöjd; språk; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var för det första att undersöka om slöjdlärare medvetet planerade sin undervisning för att stödja elevers språkutveckling enligt läroplanens kursplan och riktlinjer. För det andra var det att undersöka om och hur de upplever att de utvecklar elevernas språk. LÄS MER

  4. 4. Högläsning och språkarbete : En litteraturstudie om lärandemöjligheter som erbjuds genom högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Matilda Elm; Isabella Gillberg; [2016]
    Nyckelord :Read-aloud; Språkarbete; högläsning; läsförståelse; textsamtal;

    Sammanfattning : Vid upprepade tillfällen under vår studietid har vi erfarit att högläsning bidrar till elevers språkutveckling, dock har vi inte sett att högläsning är en prioriterad undervisningsaktivitet i verksamheter. Syftet med litteraturstudien är att undersöka språkarbetets möjligheter till lärande med högläsning som utgångspunkt i förskole-klass och årkurserna 1-3 [F-3]. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers arbete med barns språkkompetens. En empirisk studie om ett språkutvecklande arbetssätt i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Fredrik Görling; Nahid Halawi; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I allmänhet går förskolebarn från ett initialt icke behärskat verbalt språk till ett behärskat verbalt språk när de lämnar förskolan för förskoleklass. I denna process förekommer många stunder och många olika aktiviteter där pedagogerna på avdelningarna arbetar intensivt med att främja barnens språkutveckling. LÄS MER