Sökning: "språkets betydelse i matematikundervisningen"

Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade orden språkets betydelse i matematikundervisningen.

  1. 6. Flerspråkighet och lärande i matematik : En studie om hur språkförståelse påverkar möjligheter att lära sig matematik.

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Moataz Mlki; [2019]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; matematikspråket; studiehandledning i matematik; språkets betydelse i matematik.;

    Sammanfattning : Min studie handlar om flerspråkighet och lärande i matematik och har syftet att identifiera språkets betydelse i matematikundervisningen för flerspråkselever genom att undersöka hur flerspråkeleverna upplever språkförståelsen i matematikundervisningen och vilken roll har studiehandledning i flerspråkelevers lärande. Studien omfattar tjugo flerspråkelever i årskurserna sju till nio. LÄS MER

  2. 7. Språkets betydelse i matematikundervisningen : En studie som berör flerspråkiga elever

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ellen Demnert; Anneli Kopljar; [2018]
    Nyckelord :flerspråkighet; flerspråkiga elever; matematik; matematikundervisning; modersmål;

    Sammanfattning : Åren 2015 och 2016 kom det cirka 200 000 immigranter till Sverige. Detta innebär att det ställs krav på den svenska skolan som utvecklats och blivit allt mer mångkulturell. LÄS MER

  3. 8. Nyanlända elever och matematik. : En studie ur fyra lärares perspektiv.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sendi Skopljak; [2018]
    Nyckelord :nyanlända; matematik; svenska som andraspråk; andraspråk; svårigheter;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet berör nyanlända elever och ämnet matematik i årskurs 4-6. Sverige är idag ett mångkulturellt land och de senaste åren har det skett en ökning av nyanlända elever. Tidigare forskning visar att nyanlända elever har lägre prestationsnivå än infödda elever och detta framkommer tydligt i ämnet matematik. LÄS MER

  4. 9. Språk + matematik = sant? : En litteraturöversikt om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Klara Engström; Natalie Krusell; [2018]
    Nyckelord :matematik; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; interaktion; stöttning; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Dagens skola blir mer och mer mångkulturell. Det ställer krav på lärare och undervisning att möta alla elevers språk- och kunskapsnivåer i alla ämnen, inklusive matematikämnet. Syftet med studien är att uppmärksamma språkets betydelse i matematikundervisningen genom att beskriva olika arbetssätt där språket främjas i undervisningen. LÄS MER

  5. 10. Ett flerspråkigt matematikklassrum : Ett lärarperspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ellen Demnert; Anneli Kopljar; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; flerspråkiga elever; matematik; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Detta arbete har sin utgångspunkt i tidigare forskning vad gäller matematik och flerspråkighet. Denna uppsats har tagit avstamp i vår tidigare forskningsöversikt Språkets betydelse i matematikundervisningen - En studie som berör flerspråkiga elever. LÄS MER