Sökning: "språkets betydelse i matematikundervisningen"

Visar resultat 21 - 25 av 26 uppsatser innehållade orden språkets betydelse i matematikundervisningen.

  1. 21. Det matematiska språket. Ett medel att nå ökad begreppsförståelse

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Agneta Lindqvist; [2008]
    Nyckelord :begreppsförståelse; matematiksvårigheter; matematiskt språk; specialpedagogik; språk;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka pedagogers uppfattning och erfarenhet av hur det matematiska språket inverkar på elevers möjlighet till ökad begreppsförståelse.Studien ger en översikt över tidigare forskning om det matematiska språkets inverkan på begreppsförståelsen. LÄS MER

  2. 22. Kommunicera mera!? : En studie av hur matematiklärares uppfattningar om kommunikation i matematikundervisningen förhåller sig till ett sociokulturellt perspektiv på lärande

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ulrika Persson; Martin Jansson; Andreas Josefsson; [2008]
    Nyckelord :matematikundervisning; kommunikation; sociokulturellt perspektiv; matematiklärare;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie är att beskriva lärares uppfattningar om en kommunikativ matematikundervisning. För att uppfylla syftet har vi valt att intervjua fem lärare och utifrån dessa intervjuer belysa deras uppfattningar samt identifiera variation. LÄS MER

  3. 23. Vilken betydelse anser lärare att svenska språket har för elevens matematiska förståelse?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Samuel Kakembo; [2007]
    Nyckelord :matematiksvårigheter; vardagsmatematik; symbolförståelse; begreppsbildning; matematikdidaktik;

    Sammanfattning : Syfte med detta arbete är att undersöka vilken betydelse lärare anser att svenska språket har för elevens matematiska förståelse. Syftet är också att ta reda på vilka arbetssätt i matematik som de intervuade lärarna anser fungerar bäst för elever med brister i svenska språket. LÄS MER

  4. 24. Språkets betydelse i matematikundervisningen : -jämförelse mellan ämnet matematik och svenska

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Meliha Muftic; [2007]
    Nyckelord :Invandrarelever; matematik; språk;

    Sammanfattning : Abstract: Syftet med arbetet var att ta reda på om invandrarelever har lättare för matematik än för svenska. Syftet formulerades utifrån tanken om att matematiken skulle vara enklare att behärska då kravet på språket eventuellt inte var lika stort som i svenskan. LÄS MER

  5. 25. Språkets betydelse för matematikförståelsen med fokus på invandrarelever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för ingenjörsvetenskap, fysik och matematik

    Författare :Karin Tobiasson; [2006]
    Nyckelord :Matematik; Språk; Matematikförståelse; invandrarelever;

    Sammanfattning : Det språk som används i matematikundervisningen påverkar elevernas förmåga att kunna ta till sig undervisningens innehåll. För minoritetselever kan språket vara ett hinder för förståelsen och matematiksvårigheter kan i själva verket vara språksvårigheter. LÄS MER