Sökning: "språkets betydelse i matematikundervisningen"

Visar resultat 11 - 15 av 26 uppsatser innehållade orden språkets betydelse i matematikundervisningen.

  1. 11. Uppskatta, räkna och jämföra – hur ska vi nu göra? : Pedagogers användande av ämnesspecifika matematiska begrepp i undervisningen

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sigrun Ingolfsdottir; [2017]
    Nyckelord :Matematik; begrepp; tröskelbegrepp; undervisning; strategier; stöttning;

    Sammanfattning : Studien utgår från aktuell forskning om behovet av matematikstrategier och användningen avdessa i undervisningen. Inledningsvis lyfts de matematiska begreppens betydelse fram ochproblemen som dessa kan medföra i undervisningen. Studien tar även upp språkets roll iundervisningen och i matematikämnet. LÄS MER

  2. 12. Lärare och elevers roller- En studie om språkets betydelse i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sophie Sjögegård; Jakob Hoff; [2017]
    Nyckelord :Begreppsförståelse; språkets betydelse;

    Sammanfattning : Examensarbetet undersöker hur lärare arbetar med språkets betydelse för begreppsförståelse, detta utifrån arbetsområdet sannolikhet och statistik. Undersökningen innefattar även hur stor inverkan eleverna har på deras undervisning i matematiken. LÄS MER

  3. 13. Det ämnesspecifika språket i matematik : En studie om hur det matematiska språket används av lärare i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Johanna Tapper Axelsson; Nathalie Minergård; [2017]
    Nyckelord :språkets betydelse; matematikundervisning; formellt språk; vardagligt språk; de lägre skolåldrarna;

    Sammanfattning : Det teoretiska ramverket kring denna kvalitativa studie bygger på det sociokulturella och det kognitivistiska perspektivet. En del av grunden i denna studie har varit hur lärarnas språkliga arbetssätt i matematikundervisningen sett ut i de lägre skolåldrarna och hur det matematiska språket används i matematikböckerna. LÄS MER

  4. 14. Modersmålets vara eller inte vara i matematikundervisning : En fallstudie om lärares och elevers upplevelser av modersmålsanvändning i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Tanja Hagman; [2017]
    Nyckelord :matematik; undervisning; modersmål; andraspråkselever; matematiskt språk; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Forskning har visat att andraspråkselever får problem med matematiskt språk, begrepp som används i matematiken och uppgifter som inkluderar läsning av text för att kunna lösa dessa. Forskning har också visat att andraspråkselever som använder modersmål i matematikundervisningen ofta når större framgång eftersom begrepp lärs in i en kontext och därmed effektivare än inlärning på ett nytt språk. LÄS MER

  5. 15. Hur lägger lärarna upp matematikundervisningen i förberedelseklassen? : En studie om lärarnas upplevelser, arbetssätt och svårigheter de möter i förberedelseklassen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Saadet Pelin Uluseker; [2012]
    Nyckelord :Intercultural learning; social perspective; preparatory class; communication; knowledge; Mathematics; background knowledge; Interkulturella lärandet; sociala perspektivet; förberedelseklassen; kommunikation; kunskapsutveckling; Matematik; bakgrundskunskaper;

    Sammanfattning : National Agency for Education for the results of national sample results show that students with another mother tongue than Swedish have low results with a larger percentage than majority students. Research shows that this depends on their mother tongue and the importance of language in the subject to learn. LÄS MER