Sökning: "Lärarutbildning religion"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden Lärarutbildning religion.

  1. 1. Vad blev av religionskunskapens syfte? : En intervjustudie om religionskunskapslärares ämnesförståelse i relation till undervisningstid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ilona Lindblad; [2023]
    Nyckelord :Religionsdidaktik; Religionskunskap 1; Levd religion; Komparativ religionsundervisning; Religionskunskap; Religionskunskapsundervisning; hermeneutik; undervisningstid;

    Sammanfattning : This essay explores what happens to the Swedish ethics and religious education in upper secondary school correlated to the amount of scheduled classroom time at hand for teachers and students. To explore this field, five interviews were conducted with licensed teachers of ethics and religions, where they were able to share their own experience in organising their teaching. LÄS MER

  2. 2. Berika religionsundervisningen med magi : Harry Potter i skolans värdegrundsarbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sanne Vikenäs; [2022]
    Nyckelord :Värdegrund; gymnasiet; religion; Harry Potter; femininitet; maskulinitet; människors lika värde; postkoloniala perspektiv;

    Sammanfattning : Studies shows that youths today read books less frequently than before. This is, in my opinion problematic. This study aims towards an understanding in how the Harry Potter novels can enrich the teaching in upper secondary school in Sweden in the education of religions and ethics, for students to reflect, and discuss different topics of value. LÄS MER

  3. 3. “Barnen är små och de ska ju verkligen skapa sin identitet och de gör det hemma och de gör det i skolan” : En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs 1–3 arbetar inom religionskunskap för att främja elevernas identitetsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Beatrice Edberg; Madelene Kristoffersson; [2022]
    Nyckelord :Identitet; identitetsskapande; religion; religionsundervisning; mångkulturell; interkulturellt förhållningssätt; meningsfulla relationer;

    Sammanfattning : Skolan är idag en mångkulturell mötesplats som genom sitt fostransuppdrag bland annat ansvarar för att undervisningen ska främja elevernas identitetsskapande. Syftet med denna studie är att genom intervjuer undersöka hur lärare i årskurs 1–3 synliggör och praktiserar identitetsskapandet i religionsundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Att undervisa om identitet i religionskunskap : En intervjustudie om lärarens syn pa forhållandet mellan religion och identitet i gymnasieskolans religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Camilla Forsberg; [2021]
    Nyckelord :identitet; intersektionalitet; normkritik; interkulturell; religionskunskap; religionsdidaktik;

    Sammanfattning : Denna intervjustudie har haft syftet att undersöka hur lärare som undervisar i religionskunskap på gymnasienivå förhållet sig till att deras undervisning ska ge eleverna möjlighet att analysera religion i relation till identitet samt redogöra för hur religioner förhåller sig till kön, etnicitet, sexualitet och socioekonomisk bakgrund. Studien syftar också till att undersöka hur lärarnas beskrivning av den egna undervisningen går att förstås utifrån tre olika perspektiv, vilket är intersektionalitet, normkritik och ett interkulturellt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Skolplikt contra religionsfrihet : rektorers tolkningar av skollagens begrepp “synnerliga skäl” och “enstaka tillfällen”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Hanna Larsson; Lisa Hernedahl; [2020]
    Nyckelord :Befrielse; religion; kultur; synnerliga skäl; enstaka tillfällen; rektor;

    Sammanfattning : Dagens mångkulturella Sverige har många olika religioner, samfund och kulturer, som måste fungera tillsammans även i de svenska skolorna. Sverige har skrivit under olika dokument vi ska hålla oss till, men vad händer när dessa dokument krockar? Hur hanterar vi det? I Sverige har vi skolplikt men även religionsfrihet, och vi har insett att dessa två begrepp kan krocka med varandra. LÄS MER