Sökning: "språkvetenskap i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden språkvetenskap i skolan.
1. Problem Solving Using Automatically Generated Code
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Usage of natural language processing tools to generate code is increasing together with the advances in artificial intelligence. These tools could improve the efficiency of software development, if the generated code can be shown to be trustworthy enough to solve a given problem. LÄS MER
2. Prestigehöjande lågprestigeord: en studie om svordomar och slang
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Allmän språkvetenskapSammanfattning : Ungdomsspråk har studerats sedan senare 1900-tal. Ulla-Britt Kotsinas (1984) och Lars Gunnar Andersson (1985) finns bland de forskare som beskriver vilka funktioner som ungdomsspråket har bland ungdomar, bland annat skriver de om hur slang och svordomar kan användas som grupptillhörigehetsmarkörer. LÄS MER
3. Med fokus på ämnesstudier och olikheter - en studie av konstruktionen av 2011 års lärarutbildning
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyftet med denna uppsats är att undersöka hur bilden av lärarutbildning konstrueras i det direktiv(Dir. 007:103) som ligger till grund för utredningen av den lärarutbildning som startade hösten011. LÄS MER
4. Lärarlegitimation och retorik. En retorisk analys av ”Legitimation och skärpta behörighetsregler” och sex remissvar
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : 2008 presenterades utredningen SOU 2008:52, ”Legitimation och skärpta behörighetsregler”. Avsikten var att komma tillrätta med problemet att så många lärare var obehöriga, vilket ansågs försämra kvalitén i skolan. Uppsatsens material består i utredningen samt sex relaterade remissvar. LÄS MER
5. Tvåspråkiga barns situation i svenska skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur man kan förbättra tvåspråkiga elevers situation i skolan. En litteraturstudie och intervjuer med fem lärare har legat till grund för undersökningen av hur viktig modersmålsundervisningen och undervisningen i svenska som andraspråk är för tvåspråkiga elever samt huruvida det skulle vara bättre att undervisa dessa elever på deras modersmål i till exempel samhällsorienterande ämnen. LÄS MER