Sökning: "strategiskt konkurrensmedel"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden strategiskt konkurrensmedel.
1. Identitetskris? : En studie av hur konsumenter tolkar företags varumärkesidentiteter
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Sammandrag Sedan 1990-talet har flertalet marknader i Sverige omreglerats, en av dessa är apoteksmarknaden. Då både utbud och pris fortfarande är delvis reglerat är apoteksaktörerna begränsade i sina val av konkurrensmedel vilket gör strategiskt varumärkesarbete till ett viktigt verktyg. LÄS MER
2. Utmaningar och möjligheter med efterfrågestyrd logistik : En fallstudie inom mejeribranschen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Genom supply chain managements utveckling på 90-talet har logistiken förbättrats både inom forskningen och i praktiken från att traditionellt beröra lager och transport till att bli ett strategiskt viktigt konkurrensmedel. Under början på2000-talet inträffade ett skifte inom supply chain management som har skapat ett ökat intresse inom forskningssfären. LÄS MER
3. Prestationsmätning förlogistikhantering : Utveckling av ett processpecifiktprestationsmätningssystem
Master-uppsats, KTH/Industriell ManagementSammanfattning : Detta examensarbete fokuserar på prestationsmätning inom logistik, och ett prestationsmätningssystem (PM-system) har utvecklats för byggmaterialföretaget Nacka Trä & Byggvaror Sven Gustafsson AB. Studien tog avstamp i att företagets ledning efterlyste att distributionsverksamheten analyserades utifrån ett tids- och kostnadsperspektiv, för att utvärdera hur de fraktkostnader som är kopplade till distributionen av byggmaterial kan sänkas. LÄS MER
4. Konkurrensmedel inom Outdoorbranschen : En studie i hur man kan förbättra samarbetet mellan leverantörer och återförsäljare inom den svenska Outdoorbranschen
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Problem: Vilka samarbetsfaktorer är viktiga för små svenska Outdoorleverantörer för långsiktig överlevnad på en konkurrensutsatt marknad? Syfte: Att analysera och utvärdera olika samarbetsfaktorer mellan leverantörer och återförsäljare inom den svenska Outdoorbranschen. Teori: Involveringsteori, Transaktionsmarknadsföring, Relationsmarknadsföring, Nätverksteori, Organisationsmodellen, Den värdeskapande processen och Totalkommunikation. LÄS MER
5. Varför presenterar företag amerikanska tv-serier? : En studie av en marknadsföringsstrategi
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Marketing is an important tool for companies to use in today’s consumptions society, to reach out with products and services. The message that has been sent out is also important, because the message can be distort or reach wrong customer group. LÄS MER