Sökning: "strategiskt konkurrensmedel"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden strategiskt konkurrensmedel.

  1. 1. Identitetskris? : En studie av hur konsumenter tolkar företags varumärkesidentiteter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lovisa Borkowska; Jo-Anna Kullberg; [2016]
    Nyckelord :Varumärkesidentitet; varumärkesimage; varumärkesstrategi; konkurrens; apotek;

    Sammanfattning : Sammandrag Sedan 1990-talet har flertalet marknader i Sverige omreglerats, en av dessa är apoteksmarknaden. Då både utbud och pris fortfarande är delvis reglerat är apoteksaktörerna begränsade i sina val av konkurrensmedel vilket gör strategiskt varumärkesarbete till ett viktigt verktyg. LÄS MER

  2. 2. Utmaningar och möjligheter med efterfrågestyrd logistik : En fallstudie inom mejeribranschen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Peer Dahlgren; Lindsjö Jonna; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Genom supply chain managements utveckling på 90-talet har logistiken förbättrats både inom forskningen och i praktiken från att traditionellt beröra lager och transport till att bli ett strategiskt viktigt konkurrensmedel. Under början på2000-talet inträffade ett skifte inom supply chain management som har skapat ett ökat intresse inom forskningssfären. LÄS MER

  3. 3. Prestationsmätning förlogistikhantering : Utveckling av ett processpecifiktprestationsmätningssystem

    Master-uppsats, KTH/Industriell Management

    Författare :JOSEFIN LINDBLOM; WILHELM SCHOLANDER; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta      examensarbete      fokuserar      på      prestationsmätning      inom      logistik,      och      ett prestationsmätningssystem  (PM-system)  har  utvecklats  för  byggmaterialföretaget  Nacka  Trä  & Byggvaror  Sven  Gustafsson  AB.  Studien  tog  avstamp  i  att  företagets  ledning  efterlyste  att distributionsverksamheten analyserades utifrån ett tids- och kostnadsperspektiv, för att utvärdera hur de fraktkostnader som är kopplade till distributionen av byggmaterial kan sänkas. LÄS MER

  4. 4. Konkurrensmedel inom Outdoorbranschen : En studie i hur man kan förbättra samarbetet mellan leverantörer och återförsäljare inom den svenska Outdoorbranschen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Astrid Lans; Anders Sandberg; [2010]
    Nyckelord :Outdoor; Relations and Partnership.; Outdoor; Relationer och Samarbete.;

    Sammanfattning : Problem: Vilka samarbetsfaktorer är viktiga för små svenska Outdoorleverantörer för långsiktig överlevnad på en konkurrensutsatt marknad? Syfte: Att analysera och utvärdera olika samarbetsfaktorer mellan leverantörer och återförsäljare inom den svenska Outdoorbranschen. Teori: Involveringsteori, Transaktionsmarknadsföring, Relationsmarknadsföring, Nätverksteori, Organisationsmodellen, Den värdeskapande processen och Totalkommunikation. LÄS MER

  5. 5. Varför presenterar företag amerikanska tv-serier? : En studie av en marknadsföringsstrategi

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Nina Vince Georgiadou; Cecilia Johansson; [2008]
    Nyckelord :Marketing; TV-series; brand knowledge; associations; identity; Marknadsföring; tv-serier; varumärkeskännedom; associationer; identitet;

    Sammanfattning : Marketing is an important tool for companies to use in today’s consumptions society, to reach out with products and services. The message that has been sent out is also important, because the message can be distort or reach wrong customer group. LÄS MER