Sökning: "symbolnivå"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet symbolnivå.

  1. 1. Mobile Traffic Classification and Multi-Cell Base Station Control for Energy-Efficient 5G Networks

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Cai Tianzhang; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The global energy consumption of mobile networks is rapidly increasing due to the exponential growth of mobile network traffic. The advent of next-generation cellular technologies such as fifth-generation (5G) and beyond promises higher network throughput and lower latency but also demands higher power consumption for its denser base station (BS) deployment and more energy-intensive processors. LÄS MER

  2. 2. Adaptive Frequency Resolution for Downlink Beamforming in 5G NR

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för elektro- och informationsteknik

    Författare :Johanna Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :beamforming; MIMO; 5G; 5G NR; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : As the demand for higher data rates and lower latencies increase, together with the use of higher frequency bands, MIMO and beamforming have become an essential part of the 5G NR technology. Calculating the beamforming weights is a costly process, and reducing the frequency resolution of the weight calculations would save a significant amount of computational power. LÄS MER

  3. 3. “…det här med atomer, molekyler och kemiska... det har de väldigt svårt för” : En kvalitativ intervjustudie om lärares syn på framställning av innehåll i kemiämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linus Henriksson; Lovisa Jonsér; [2021]
    Nyckelord :kemiundervisning; intervju; mellanstadielärare; makronivå; submikronivå; symbolnivå; intresse; förståelse ;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare för årskurs 4–6 resonerar om hur innehåll i kemiämnet ska framställas, och på vilket sätt de motiverar de val de gör i relation till elevers förståelse och intresse. Studien genomfördes i form av en kvalitativ intervjustudie där sex kemilärare för årskurs 4–6 intervjuades. LÄS MER