Sökning: "synskadade barn"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden synskadade barn.

  1. 6. Sinnesintegrerad undervisning : En kvalitativ studie av tre pedagogers syn på lärande och integrering av ett synskadat barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Therese Persson; [2008]
    Nyckelord :Synskada; lärande; sinnen; anpassa;

    Sammanfattning :   Sammanfattning En lärare måste vara förberedd på att i sitt klassrum möta elever som har olika behov och förutsättningar. Elever lär också på olika vis och behöver olika mycket stöttning. Detta gör att läraren måste ha kunskap till att anpassa undervisningen utefter individen och gruppens behov. LÄS MER

  2. 7. "Det är ungefär som på bilden faktiskt" : en klassrumsstudie av social interaktion mellan fem ungdomar som samarbetar kring en taktil bild

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Marguerithe Ingesson; [2008]
    Nyckelord :taktila bildarbeten; taktila bilder; synskadade ungdomar; bildundervisning; grundskolan;

    Sammanfattning : Jag beskriver i detta arbete en klassrumsstudie där fyra seende och en synskadad elev samverkar kring ett taktilt bildarbete. Undersökningen har fokus på den sociala interaktionen mellan ungdomarna. LÄS MER

  3. 8. Lekplats för alla : att utforma en lekplats för alla barn oavsett funktionsförmåga

    L3-uppsats, SLU/Dept. Of Landscape Architecture, Planning and Management

    Författare :Therese Norberg; [2008]
    Nyckelord :lekplatser; barn; funktionshinder; funktionsförmåga; handikapp; lekmiljöer; rörelshinder; ADHD; allergier; synskadade; hörselskadade; autism; utvecklingsstörningar;

    Sammanfattning : Det borde vara en självklarhet att alla barn har någonstans att leka oavsett om de har någon funktionsnedsättning eller inte. Man pratar idag mycket om tillgänglighet men min uppfattning är att det då oftast handlar om de vuxna. LÄS MER

  4. 9. Livet ska kännas : en studie om lekfulla utemiljöer för fler barn i samhället

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Sara Chronvall; [2007]
    Nyckelord :lek; barn; funktionsnedsatta; sinnen; lekmiljöer;

    Sammanfattning : De flesta av oss har någon gång upplevt de negativa känslor som utanförskap framkallar. Landskapsarkitektens uppgift i samhället är ofta att skapa mötesplatser som ger förutsättningar för människor att känna gemenskap och tillhörighet. Tillgänglighet och användbarhet är två nyckelord vid utformandet av en mötesplats för alla. LÄS MER

  5. 10. "Se mig för här är jag..." : Pedagogers syn på synsinnets betydelse för barns utveckling och lärande i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Pernilla Hjalmarsson; [2007]
    Nyckelord :Eyesight; children with defective vision; development and learning in pre-school; pedagogues; pedagogical support and stimulation; Synsinnet; synskadade barn; utveckling och lärande i förskolan; pedagoger; pedagogiska hjälpinsatser;

    Sammanfattning : Abstract The signification of the eyesight for children’s development and learning- how do pedagogues support and stimulate children with defective vision in their development and learning in pre-school? These issues are based on my purpose of the field survey investigations, where I have interviewed three pedagogues and also performed an observation. My main conclusion and results describe that the vision is the high-powered engine in children’s development and learning. LÄS MER