Sökning: "pedagogiska hjälpinsatser"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden pedagogiska hjälpinsatser.

  1. 1. Läs- och skrivsvårigheter - en pedagogisk studie. Reading and writing difficulties - a pedagogical study

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Linby; [2014]
    Nyckelord :dyslexi; elev; ordavkodning; pedagog; pedagogiska metoder;

    Sammanfattning : I min uppsats beskriver jag problematiken kring att ha läs- och skrivsvårigheter, vad det kan bero på, hur skolan kan agera och hur pedagogen sedan kan hjälpa individen med sin inlärning när det kommer till att hantera text, antingen att själv skriva den eller kunna läsa den.När eleverna gör få framsteg trots stora hjälpinsatser leder det självklart till en enorm frustration hos eleven, föräldern men även pedagogen. LÄS MER

  2. 2. ”… det är ju en hur normal sak som helst att ha ADHD…”

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Sanna Godén; [2013]
    Nyckelord :ADHD;

    Sammanfattning : ADHD är en neuropsykiatrisk diagnos och ett omtalat fenomen både i den medicinska och sociala världen. Studier visar att tre till sex procent av alla barn i Sverige är diagnostiserad med ADHD och att det är cirka tre gånger vanligare med ADHD hos pojkar än hos flickor. LÄS MER

  3. 3. Freden efter läskriget : En fallstudie av ett läsutvecklingsprojekt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Pedagogiska institutionen

    Författare :Jenny Eriksson; Margaretha Karlström; [2008]
    Nyckelord :Läs- och skrivinlärning; självkänsla; TIL Tidig Intensiv Lästräning ; Tidiga insatser; läsinlärningsmetod; läroplan för grundskolan; kursplan för svenska;

    Sammanfattning : Vårt examensarbete handlar om konsekvenserna som kan uppstå om elever ”snubblar” i läsinlärningsstarten. Hur elever som inte lyckas kan hjälpas. Vi har arbetat med att se vad styrdokumenten säger. Vad forskningen tar upp om konsekvenser och hjälpinsatser för den initiala läsinlärningen. LÄS MER

  4. 4. "Se mig för här är jag..." : Pedagogers syn på synsinnets betydelse för barns utveckling och lärande i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Pernilla Hjalmarsson; [2007]
    Nyckelord :Eyesight; children with defective vision; development and learning in pre-school; pedagogues; pedagogical support and stimulation; Synsinnet; synskadade barn; utveckling och lärande i förskolan; pedagoger; pedagogiska hjälpinsatser;

    Sammanfattning : Abstract The signification of the eyesight for children’s development and learning- how do pedagogues support and stimulate children with defective vision in their development and learning in pre-school? These issues are based on my purpose of the field survey investigations, where I have interviewed three pedagogues and also performed an observation. My main conclusion and results describe that the vision is the high-powered engine in children’s development and learning. LÄS MER

  5. 5. Hur bedrivs arbetet med dyslexielever? En jämförande studie mellan skolor i Kristianstad kommun

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Daniel Nilsson; Emma Svensson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Arbetet syftar till att visa lärares och specialpedagogers syn på sitt pedagogiska arbete med elever som har fått diagnosen dyslexi. Undersökningen är utförd i utvalda skolor i grundskolans senare del i Kristianstad kommun och vi har gjort den ur både ett lärarperspektiv och ur specialpedagogernas synvinkel. LÄS MER