Sökning: "teknologin sociala"

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden teknologin sociala.

  1. 1. En kvalitativ studie om hur den digitala teknologin upplevs påverka socialitet och sociala relationer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Max Söderström; [2023]
    Nyckelord :digital teknologi; mobilanvändning; påverkan; socialitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Digital teknologi såsom mobiler och datorer har gett oss stora möjligheter till att kommunicera med varandra på ett snabbare och smidigare sätt än vad som tidigare inte var möjligt. Syftet med denna kandidatuppsats är att utveckla förståelse kring den upplevda påverkan digital teknologi har på våra sociala liv. LÄS MER

  2. 2. Spatiotemporal Selves on a Location-Based Social Network : A Postphenomenological Autoethnography of Snap Map

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Adam Särnell; [2023]
    Nyckelord :postphenomenology; autoethnography; spatiotemporality; performativity; location-based social networks; postfenomenologi; autoetnografi; spatiotemporalitet; performativitet; platsbaserade sociala nätverk;

    Sammanfattning : The location-based social network (LBSN) Snapchat allows millions of users to share their locations to others through Snap Map: a digital map that updates their position each time they open the app. While social science studies have explored sentiments, behaviors and norms among Snap Map users, there is limited research on this type of location-based social network in the field of human-computer interaction (HCI), indicating a need for expanding the understanding of the roles that this technology and its design play in shaping the experiences and interactions among users. LÄS MER

  3. 3. “Har man ingen smartphone är man med i B-laget” : En kvalitativ intervjustudie om äldres kulturella och sociala tillhörighet i det digitaliserade samhället.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Jesper Heljeberg; Forsell Daniel; [2023]
    Nyckelord :Digitalization; Elderly adults; Social belonging; Inclusion; EICT; Medialization.; Digitalisering; Äldre; Social tillhörighet; Inkludering; EICT; Medialisering;

    Sammanfattning : På mindre än en generations livstid har Sverige gått från ett samhälle där få hade telefon i sitt hem till en totalt uppkopplad tillvaro. I det digitaliserade Sverige är tillgången till och användarkompetensen av den digitala teknologin en förutsättning för samhällsdeltagandet, vilket ofta ses som problematiskt för den äldre generationen som är den grupp som har haft svårast att anpassa sig enligt den digitala utvecklingen. LÄS MER

  4. 4. Den avgörande balansen i konsumenters vardag : En kvalitativ studie gällande faktorer som formar unga vuxnas attityder till personligt riktad marknadsföring

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Filippa Jensen; Julia Rahm; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den utveckling av teknologin som har dominerat de senaste årtionden har bidragit till ett ökat användande av internet samt sociala medier. Unga personer växer idag upp i en digitalt integrerad miljö. LÄS MER

  5. 5. Exploring the Technology Acceptance Behaviour Among Swedish Doctors : A Single Case Study of an Innovative Ovarian Cancer Diagnosis Tool

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Estrid Jonsson; Martina Wikström; [2023]
    Nyckelord :Healthcare; cancer diagnosis; technologies; doctors acceptance; technology acceptance behavior; Sjukvård; cancderdiagnostik; teknologier; läkarens acceptans; acceptansbeteende;

    Sammanfattning : The introduction of new, innovative technologies within cancer diagnosis is needed, however, the barriers to entering the healthcare market are high, with various regulations and stakeholders to consider. The purpose of this thesis is to research doctors’ attitudes toward the current and emerging methods within cancer diagnosis, with the ultimate objective of providing insights into how companies can affect doctors’ technology acceptance behavior. LÄS MER