Sökning: "tema skönlitteratur"
Visar resultat 21 - 25 av 31 uppsatser innehållade orden tema skönlitteratur.
21. Om litterära urval och värderingar : En läromedelsanalys med fokus på engelskspråkig skönlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats var att studera inkluderade skönlitterära författarskap i läromedel avsedda för gymnasieskolans kurser Engelska 5, 6 och 7 med fokus på spridningen över kön och nationalitet. Forskningsfrågorna som studien utgick ifrån var: I vilken utsträckning förekommer författande kvinnor respektive författande män? I vilken utsträckning representeras olika nationaliteter genom inkluderade författare? Om så, vilka särskiljande, värderande eller likställande praktiker går att utläsa i hanteringen av författarskapen utifrån könstillhörighet och nationalitet? De första två frågeställningarna besvarades genom en kvantitativ innehållsanalys, medan den tredje besvarades genom en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER
22. Regnbågsfärgade ord : Om ämnesordsindexering av skönlitteratur med HBTQ-tema för barn och ungdomar
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : HBTQ-personer är en utsatt minoritetsgrupp i samhället på grund av heteronormen. De mänskliga rättigheterna och Barnkonventionen påpekar alla människors lika värde och barnens specifika rättigheter, medan Bibliotekslagen och folkbiblioteksmanifestet i sin tur säger att folkbiblioteken ska vara till för alla och att barn och ungdomar speciellt ska prioriteras i bibliotekens verksamhet. LÄS MER
23. Litteraturkritik i SvD och DN : - Kriterier för omnämningar på kultursidorna
Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)Sammanfattning : Problembeskrivning: Det finns närmare 500 förlag i Sverige, ca 70 av dessa är anslutna till Svenska Förläggarföreningen som uppger att det ges ut ca 1000 nya skönlitterära titlar i Sverige under ett år. Enligt Nationalbiografin utges ca 2300 titlar under ett år. LÄS MER
24. Lässtunden : En studie om sex pedagogers syfte med högläsning i förskolan
M1-uppsats, Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att få inblick i pedagogers tankar om lässtundens möjligheter som pedagogiskt redskap för lärande i förskolan. Men även vilka tankar de har om hur man genom att använda skönlitteratur på ett aktivt och pedagogiskt sätt kan stimulera barns utveckling och lärande. LÄS MER
25. Ska jag lära mig något eller bara sitta still? -en studie om lärares syfte med högläsningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Sammandrag Syftet med detta examensarbete var att ta undersöka hur lärare resonerar kring högläsning i klassrummet samt hur de grundar sina val till den. Utifrån syftet har jag använt mig av två frågeställningar som har legat till grund för den kvalitativa intervjun som jag har genomfört med sex lärare. LÄS MER