Sökning: "tema skönlitteratur"

Visar resultat 21 - 25 av 31 uppsatser innehållade orden tema skönlitteratur.

  1. 21. Om litterära urval och värderingar : En läromedelsanalys med fokus på engelskspråkig skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sanna Lindström; [2015]
    Nyckelord :Engelskspråkig litteratur; läromedel; gymnasieskolan; innehållsanalys; postkolonial feminism;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats var att studera inkluderade skönlitterära författarskap i läromedel avsedda för gymnasieskolans kurser Engelska 5, 6 och 7 med fokus på spridningen över kön och nationalitet. Forskningsfrågorna som studien utgick ifrån var: I vilken utsträckning förekommer författande kvinnor respektive författande män? I vilken utsträckning representeras olika nationaliteter genom inkluderade författare? Om så, vilka särskiljande, värderande eller likställande praktiker går att utläsa i hanteringen av författarskapen utifrån könstillhörighet och nationalitet? De första två frågeställningarna besvarades genom en kvantitativ innehållsanalys, medan den tredje besvarades genom en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  2. 22. Regnbågsfärgade ord : Om ämnesordsindexering av skönlitteratur med HBTQ-tema för barn och ungdomar

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sandra Selberg; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : HBTQ-personer är en utsatt minoritetsgrupp i samhället på grund av heteronormen. De mänskliga rättigheterna och Barnkonventionen påpekar alla människors lika värde och barnens specifika rättigheter, medan Bibliotekslagen och folkbiblioteksmanifestet i sin tur säger att folkbiblioteken ska vara till för alla och att barn och ungdomar speciellt ska prioriteras i bibliotekens verksamhet. LÄS MER

  3. 23. Litteraturkritik i SvD och DN : - Kriterier för omnämningar på kultursidorna

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Ann-Christin Agesund; [2012]
    Nyckelord :Litteraturkritik; recension; kulturredaktion; nyhetsvärdering; status;

    Sammanfattning : Problembeskrivning: Det finns närmare 500 förlag i Sverige, ca 70 av dessa är anslutna till Svenska Förläggarföreningen som uppger att det ges ut ca 1000 nya skönlitterära titlar i Sverige under ett år. Enligt Nationalbiografin utges ca 2300 titlar under ett år. LÄS MER

  4. 24. Lässtunden : En studie om sex pedagogers syfte med högläsning i förskolan

    M1-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Terese Grevstad; Camilla Karlsson; [2010]
    Nyckelord :förskola; högläsning; lässtund;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få inblick i pedagogers tankar om lässtundens möjligheter som pedagogiskt redskap för lärande i förskolan. Men även vilka tankar de har om hur man genom att använda skönlitteratur på ett aktivt och pedagogiskt sätt kan stimulera barns utveckling och lärande. LÄS MER

  5. 25. Ska jag lära mig något eller bara sitta still? -en studie om lärares syfte med högläsningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Josefine Hult; [2010]
    Nyckelord :högläsning; dialog; språkutveckling; tema tematisk anknytning; föreställningsvärldar; proximal utvecklingszon; erfarenhetspedagogisk utgångspunkt; läsargemenskap;

    Sammanfattning : Sammandrag Syftet med detta examensarbete var att ta undersöka hur lärare resonerar kring högläsning i klassrummet samt hur de grundar sina val till den. Utifrån syftet har jag använt mig av två frågeställningar som har legat till grund för den kvalitativa intervjun som jag har genomfört med sex lärare. LÄS MER