Sökning: "temaarbete naturvetenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden temaarbete naturvetenskap.

  1. 1. Förskollärarens design för barns lärande i naturvetenskap inom tema ljus

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Susanna Teppola; Nina Edsvik; [2020]
    Nyckelord :Early Childhood Education; Multimodality; Pedagogical Content Knowledge; Science education; Science learning; Science teaching; Social semiotics.; Multimodalitet; Naturvetenskap; Pedagogisk ämneskunskap; Socialsemiotik; Tidig barndoms utbildning; Undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vilka didaktiska utgångspunkter som kommer till uttryck i samband med förskollärares analys av dokumentation som genomförs i relation till genomförande av ett temaarbete som behandlar ljus. Den teoretiska grunden utgörs av multimodal och designorienterad teori. LÄS MER

  2. 2. Lärares uppfattningar om ämnesintegrerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rasmus Nirum; [2018]
    Nyckelord :Temaarbete; Naturvetenskap; Undervisning; Ämnesintegration; Lärare 1-3; Intervjuer;

    Sammanfattning : Med mitt arbete ville jag undersöka om det ur ett lärarperspektiv, uppfattas negativt eller positivt att arbeta ämnesintegrerat. Under arbetet sökte jag relevant litteratur och forskning för att se hur forskare tänker om saken. Jag intervjuade fem lärare med erfarenhet av ämnesintegrerad undervisning. LÄS MER

  3. 3. ”Naturliga samtal” : en studie av kommunikationens innehåll kring naturvetenskapliga aktiviteter i förskolan

    M1-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Maria Eriksson; Monika Sahlin; [2009]
    Nyckelord :naturvetenskap; förskola; kommunikation; naturvetenskapsdidaktik; videoobservation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur naturvetenskap blir synlig i kommunikation kring naturvetenskapliga aktiviteter i förskolan. Vi har funnit få studier som behandlar naturvetenskapsdidaktik i förskolan och vår ambition med studien är att fylla en del av denna lucka. LÄS MER

  4. 4. Tristessens ansikte : En studie om möjligheter och svårigheter för en laborativ NO/teknikundervisning i de tidiga åren

    Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionen

    Författare :Diana Höglander; [2007]
    Nyckelord :NO; naturvetenskap; teknik; tidiga åren; gruppuppgifter; laborativ undervisning; värdegrunden;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att belysa NO/teknik, gruppuppgifters - samt den laborativa NO/teknikundervisningens möjligheter och svårigheter. För att uppnå detta lät jag genomföra ett temaarbete på två olika skolor, i två olika klasser. LÄS MER

  5. 5. Vad är väder? - en undersökning bland yngre barn

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Anna Bengtsson; Carina Rubensson; [2004]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete var att ta reda på och undersöka barns föreställningar och intresse för väder. Det viktigaste med vårt arbete var inte att lära barnen nya saker om väder utan mer att barnen skulle få positiva erfarenheter med att arbeta med naturvetenskap. LÄS MER