Sökning: "temaarbete naturvetenskap"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden temaarbete naturvetenskap.
1. Förskollärarens design för barns lärande i naturvetenskap inom tema ljus
M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vilka didaktiska utgångspunkter som kommer till uttryck i samband med förskollärares analys av dokumentation som genomförs i relation till genomförande av ett temaarbete som behandlar ljus. Den teoretiska grunden utgörs av multimodal och designorienterad teori. LÄS MER
2. Lärares uppfattningar om ämnesintegrerad undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Med mitt arbete ville jag undersöka om det ur ett lärarperspektiv, uppfattas negativt eller positivt att arbeta ämnesintegrerat. Under arbetet sökte jag relevant litteratur och forskning för att se hur forskare tänker om saken. Jag intervjuade fem lärare med erfarenhet av ämnesintegrerad undervisning. LÄS MER
3. ”Naturliga samtal” : en studie av kommunikationens innehåll kring naturvetenskapliga aktiviteter i förskolan
M1-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur naturvetenskap blir synlig i kommunikation kring naturvetenskapliga aktiviteter i förskolan. Vi har funnit få studier som behandlar naturvetenskapsdidaktik i förskolan och vår ambition med studien är att fylla en del av denna lucka. LÄS MER
4. Tristessens ansikte : En studie om möjligheter och svårigheter för en laborativ NO/teknikundervisning i de tidiga åren
Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie var att belysa NO/teknik, gruppuppgifters - samt den laborativa NO/teknikundervisningens möjligheter och svårigheter. För att uppnå detta lät jag genomföra ett temaarbete på två olika skolor, i två olika klasser. LÄS MER
5. Vad är väder? - en undersökning bland yngre barn
Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med vårt arbete var att ta reda på och undersöka barns föreställningar och intresse för väder. Det viktigaste med vårt arbete var inte att lära barnen nya saker om väder utan mer att barnen skulle få positiva erfarenheter med att arbeta med naturvetenskap. LÄS MER