Sökning: "naturvetenskapsdidaktik"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet naturvetenskapsdidaktik.

  1. 1. Lärande utomhus : Pedagogers syn på utomhusundervisning i naturvetenskapliga ämnen i ett sociokulturellt och didaktiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Christine Jonsson; [2019]
    Nyckelord :Naturvetenskap; utomhusundervisning; naturvetenskapsdidaktik; utomhuspedagogik; natur; utbildning; didaktik; lärande; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att undersöka hur pedagoger ser på utomhusundervisning i naturorienterande ämnen i skolan samt vilka didaktiska val de gör. När det gäller utomhuspedagogik specifikt påvisar Szczepanskis (2008) i sin forskning att det finns lärare som ser och kan beskriva kvalitativa skillnader mellan lärande utomhus respektive inomhus, likväl som det finns pedagoger som inte ser denna skillnad utan mer tänker på naturen mer som en plats för rekreation. LÄS MER

  2. 2. Metaforer – språkets mikroskop: Att förklara, förstå och förbättra lärandet i molekylärbiologi

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Retorik

    Författare :Alexandra Fredriksson; [2014]
    Nyckelord :Metaforanalys; Retorik; Naturvetenskapsdidaktik; Molekylärbiologi; Populärvetenskapliga artiklar; Lakoff Johnson; Metaforkoncept; Förståelse; Biology and Life Sciences; Social Sciences;

    Sammanfattning : Följande kvalitativa studie undersöker ifall metaforer har en didaktisk roll i populärvetenskapliga artiklar, författade av molekylärbiologstudenter efter avslutat kandidatexamensarbete vid Lunds Universitet. Samtidigt som förmågan att kunna förmedla molekylärbiologisk information till allmänheten är den mest eftertraktade kompetensen på arbetsmarknaden, är det något studenterna saknar. LÄS MER

  3. 3. ”Naturliga samtal” : en studie av kommunikationens innehåll kring naturvetenskapliga aktiviteter i förskolan

    M1-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Maria Eriksson; Monika Sahlin; [2009]
    Nyckelord :naturvetenskap; förskola; kommunikation; naturvetenskapsdidaktik; videoobservation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur naturvetenskap blir synlig i kommunikation kring naturvetenskapliga aktiviteter i förskolan. Vi har funnit få studier som behandlar naturvetenskapsdidaktik i förskolan och vår ambition med studien är att fylla en del av denna lucka. LÄS MER