Sökning: "text i skolan"
Visar resultat 11 - 15 av 960 uppsatser innehållade orden text i skolan.
11. Investigating reading comprehension in Reading While Listening and the relevancy of The Voice Effect
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Various forms of multimedia learning have been shown to aid learners time and time again. One form of multimedia learning that has not been thoroughly studied is reading while listening (RWL). This is especially the case when it comes to the immediate impacts on reading comprehension from practising RWL. LÄS MER
12. Pennan och tangentbordetseffekter på den berättandetexten : En jämförande studie av skrivverktygets påverkan iårskurs 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Dagens ökade digitalisering i skolan väcker en viss oro om fokus isvenskundervisningen verkligen ligger i att lära elever att skriva. Samtidigtmenar ett flertal forskare att skrivundervisningen gynnas av digitala verktyg. LÄS MER
13. A lightweight deep learning architecture for text embedding : Comparison between the usage of Transformers and Mixers for textual embedding
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Text embedding is a widely used method for comparing pieces of text together by mapping them to a compact vector space. One such application is deduplication which consists in finding textual records that refer to the same underlying idea in order to merge them or delete one of them. LÄS MER
14. Active learning for text classification in cyber security
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : In the domain of cyber security, machine learning promises advanced threat detection. However, the volume of available unlabeled data poses challenges for efficient data management. This study investigates the potential for active learning, a subset of interactive machine learning, to reduce the effort required for manual data labelling. LÄS MER
15. "När vi pratar om det så börjar jag förstå" - Shared Reading som läsfrämjande arbetssätt inom gymnasieskolan
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/SvenskaSammanfattning : Det övergripande syftet med detta arbete är att undersöka läspraktiken Shared Readings möjligheter och begränsningar som läsfrämjande arbetssätt inom svensk gymnasieskola. Shared Reading är en läspraktik som fokuserar på det sociala och personliga i läsningen. LÄS MER