Sökning: "Reading-while-listening"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Reading-while-listening.

  1. 1. Investigating reading comprehension in Reading While Listening and the relevancy of The Voice Effect

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Edvin Hedenström; Axel Barck-Holst; [2023]
    Nyckelord :RWL; Reading-while-listening; Multimedia learning; Multimodal Learning; TTS; text-to-speech; reading comprehension;

    Sammanfattning : Various forms of multimedia learning have been shown to aid learners time and time again. One form of multimedia learning that has not been thoroughly studied is reading while listening (RWL). This is especially the case when it comes to the immediate impacts on reading comprehension from practising RWL. LÄS MER

  2. 2. Läslyssningens möjligheter : En litteraturstudie om läslyssning och dess effekter för elevers läsflyt och motivation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jenny Logan; Erika Janneskog; [2023]
    Nyckelord :läslyssna; textmedföljning; motivation; lust att läsa; läsupplevelse; lässvårigheter;

    Sammanfattning : Motivation är en viktig del för elevers läsutveckling. Med hjälp av läslyssning får elever möjlighet att ta hjälp av olika sinnen som ger lust till läsning. Läslyssning är en metod som både involverar synen och hörseln. LÄS MER

  3. 3. Lyssläsning i relation till läsförståelse - En explorativ studie kring yngre elevers upplevelser av att läsa med öronen med texten framför sig, i jämförelse med att läsa med ögonen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cecilia Broms; [2020]
    Nyckelord :Dual coding theory; Hörförståelse; lysssläsa; Lyssläsning; Lyssna; Läsförståelse; Stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete i fördjupningsämnet svenska, har varit att utforska elevers lyssläsning i jämförelse med läsning med ögonen i relation till läsförståelse. Följande frågeställningar har fokuserats: Hur upplever elever att det är att lyssläsa jämfört med att läsa med ögonen? Hur påverkas elevers läsförståelse av att lyssläsa jämfört med att enbart läsa med ögonen? För att besvara syftet och frågeställningarna har en explorativ studie genomförts bestående av ett kvasiexperiment med två läsförståelsetester (lyssläsa respektive ögonläsa), enkätfrågor och semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Incidental Vocabulary Acquisition through Reading : A Literature Review Examining Vocabulary Acquisition, Reading Comprehension and their Connection

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Tina Erlandsson; Sara Wallgren Gutierrez; [2017]
    Nyckelord :Second language acquisition; incidental vocabulary acquisition; reading processes; reading comprehension; cognitive processes; learning strategies;

    Sammanfattning : In order to learn a language, it is important to develop a vocabulary because it facilitates the language skills: reading, listening, writing and speaking. According to the Swedish curriculum, students must be able to develop these skills in English. LÄS MER

  5. 5. Inverkan av läshjälpmedel på textförståelsen

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Caroline Lönn; Simóne Stenis Perron; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det senaste decenniet har allt fler elever fått sämre kunskaper i läsförståelse. Syftet med denna studie är att undersöka om det finns sätt att effektivisera läsning och motivera ovana läsare att läsa mer, mer specifikt genom att komplettera tyst läsning med hjälpmedel så som uppläsning av texten och en rörlig markör. LÄS MER