Sökning: "transformativ bedömning"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden transformativ bedömning.

  1. 1. ”Ja, vad är det jag ska kolla på egentligen då?” : En kvalitativ studie kring föreställningar om bedömning i samband med utvecklingssamtal i utvalda förskolor.

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Paula Classon; Tove Thelander; [2017]
    Nyckelord :bedömning; utvecklingssamtal; utveckling; förskola; transformativ bedömning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att fördjupa förståelsen kring bedömningspraktiker i förskolan. Detta görs genom att synliggöra föreställningar om bedömning i sammanhanget utvecklingssamtal. Studien har utgångspunkt i de dokumentationsunderlag som används för utvecklingssamtal i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Dokumentera, utvärdera och utveckla - förskollärares syn på sitt förtydligade uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Linder; Johanna Hasselhuhn; [2016]
    Nyckelord :förskola; dokumentation; utvärdering; kvalitetsarbete; bedömning; transformativ bedömning;

    Sammanfattning : Denna studie är baserad på förskollärares syn på sitt uppdrag att dokumentera och analysera barns lärande och utveckling i förskolan. Detta uppdrag förtydligades i och med läroplanens revidering 2010 och har visat sig vara svårtolkat för förskollärare att genomföra i praktiken. LÄS MER

  3. 3. Dolls 4R: Ett mått på kunskapsutveckling? : En studie om bedömning av studentens kunskapsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Marcus Stenhols; [2014]
    Nyckelord :Postmodernism; läroplansteori; Doll 4R; William Doll; Transformativ läroplan;

    Sammanfattning : Aim: The aim of this study was to examine a way to measure students’ knowledge development by using a self-made measure instrument based on William Doll’s postmodern curriculum. Question: Is it suitable to use an self-made measure instrument based on William Doll’s post-modern curriculum theory to measure development of knowledge? Methods: The study was based on process-hermeneutics and was focused on analysingcollege students’ written and oral reflective thoughts. LÄS MER