Sökning: "utantillinlärning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet utantillinlärning.

  1. 1. ”Den här är oval och den här är någonting… Antagligen en sjöväxt” : En studie om elevers matematiska resonemang i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ida Karlsson; Elis Blixt; [2017]
    Nyckelord :Matematik; matematiska resonemang; resonemang; imitativa resonemang; kreativa resonemang; förståelse; omkrets; area; sambandet mellan omkrets och area; elevintervju; årskurs 6; videointervju;

    Sammanfattning : Ett stort fokus inom matematiken ligger på utantillinlärning av kunskap och tillvägagångssätt. Detta trots att forskning och styrdokument visar att elevens resonemangsförmåga är viktig för att utveckla elevers djupare förståelse av matematiken. LÄS MER

  2. 2. Grammatikens roll i svenskundervisningen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Sara Gustafsson; [2014-03-20]
    Nyckelord :grammatik; svenska;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsens syfte är att klargöra grammatikens roll i svenskundervisningen, med tonvikt på den nya läroplanen GY11. Jag vill studera hur verksamma lärare ser på följande frågor samt hur mitt resultat kan kopplas till både teorier och styrdokument: - Vad är grammatik? - Varför ska grammatik undervisas? - Hur, på vilket sätt, ska grammatiken undervisas? - Hur tolkar lärarna styrdokumenten? Teori: Grammatik är ett mångtydigt begrepp; det kan bl. LÄS MER

  3. 3. Kinesiska föräldrars syn på deras barns utbildning och konfucianismens utbildningstradition

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Josefine Nermfors; Filippa Asplund; [2012]
    Nyckelord :Konfucius; utantillinlärning; föräldrar i Kina; undervisning i Kina;

    Sammanfattning : Titel: Kinesiska föräldrars syn på deras barns utbildning och konfucianismens utbildningstraditionFörfattare: Josefine Nermfors, Filippa AsplundTermin och år: Höstterminen, 2012Handledare: Laid Bouakaz Examinator: Kyriaki DoumasNyckelord: Konfucius, utantillinlärning, föräldrar i Kina, undervisning i Kina .... LÄS MER

  4. 4. Kommunikation i matematikundervisningen : Kan metoden "talk-moves" bidra till att öka elevaktiviteten i klassrumsdiskussioner kring ett matematiskt innehåll?

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Lena Lunder; [2011]
    Nyckelord :ability grouping; classroom discussions; patterns of interaction; re-voicing; talk-moves; nivågrupperingar; klassrumsdiskussioner; interaktionsmönster; ”revoicing”; ” talk-moves”;

    Sammanfattning : Det undersökta området för denna studie behandlar klassrumsdiskussioner kring ett matematiskt innehåll utförda av elever i två klasser i år 6 som är nivågrupperade. Dessa två grupper består övervägande av lågpresterande respektive övervägande av högpresterande elever. LÄS MER

  5. 5. Lärares arbetssätt i matematik : Etnografiska fallstudier av fyra erfarna lärare

    Magister-uppsats, Institutionen för didaktik; Institutionen för utbildning, kultur och medier

    Författare :Sara Bagge; [2011]
    Nyckelord :Matematikundervisning; erfarna lärare; helklassundervisning; arbetssätt och läroplanen;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka om erfarna lärare följer läroplanens intentioner om att använda sig av olika arbetssätt och arbetsformer för att främja elevernas kunskapsutveckling i matematik.  För att nå detta syfte använde jag en etnografisk inspirerad fallstudie som vetenskaplig metod. LÄS MER