Sökning: "våldsam lek i förskolan"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden våldsam lek i förskolan.

  1. 1. Förbjuden lek i förskolan : En studie om förskolepedagogers perspektiv på våldsamma lekar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Linn Håkansson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna studie belyses det dilemma som uppstår när pedagoger förväntas låta barn bearbetaerfarenheter och tankar i förskolan, samtidigt som förskolor sätter begränsningar på vadbarnens lek får innehålla. En variation i förskolans värld på hur man ser på våldsamma lekargör det svårt för pedagoger att veta hur de ska förhålla sig till dem. LÄS MER

  2. 2. “Det är hårfint var gränsen går” - En studie om pedagogers förhållningssätt till våldsam lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emilie Björklundh Perini; Sanna Gribbling; [2019]
    Nyckelord :förskola; pedagog; kommunikation; lek; förhållningssätt; samspel; våldsam lek; relationer;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vad pedagoger, verksamma i förskolan, definierar som våldsam lek samt vilken professionell roll pedagogerna anser sig ha till det när barn leker av det som pedagogerna anser är våldsamma lekar. Tidigare forskning om barns lek visar att leken är en stor del av barnens vardag på förskolan och inslag av våldsamma lekar förekommer dagligen på olika sätt. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers förhållningssätt till våldsamma lekar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sebastian Nilsson; Viktoria Persson; [2013]
    Nyckelord :aggressivitet; förskola; media; pedagogers förhållningssätt; våldsam lek;

    Sammanfattning : Studien riktar in sig på att skapa en djupare förståelse för pedagogernas förhållningssätt till barns våldsamma lek i förskolan samt vilka olika faktorer som påverkar förhållningssättet till de olika lekarna. Vi belyser olika teorier om lek och våldsam lek i förskolan av teoretiker som Knutsdotter Olofsson, Hangaard Rasmussen, Almqvist med flera. LÄS MER