Sökning: "vad är ett mönster inom matematiken"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden vad är ett mönster inom matematiken.

  1. 1. Elevers olika sätt att uppfatta tal : En kvalitativ studie med elever i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Saga johansson; [2021]
    Nyckelord :taluppfattning; matematik; mönster i talföljder; siffrans platsvärde; uppdelning av tal;

    Sammanfattning : Taluppfattning är en grundläggande förmåga som elever behöver utveckla för att klara av matematiken. Studien har inspirerats av fenomenografin och resultatet grundar sig på kvalitativa intervjuer med elever i årskurs 1. Studien syftar till att bidra med insikt om hur elever i årskurs 1 uppfattar aspekter inom taluppfattning. LÄS MER

  2. 2. Sätt på dig dina matematiska glasögon : En studie om hur förskollärare arbetar med olika aspekter av matematik i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emelie Ekholm; Ida Holgersson; [2018]
    Nyckelord :Barn; förskola; förskollärare; matematik; lärande;

    Sammanfattning : Inledning Förskolan är en grund för att barn ska få utmanas och utvecklas inom matematik. Det är iförskolan som barn först kan stöta på vad matematik innebär och får en utvecklad förståelse för hur matematik fungerar. Förskollärare ska synliggöra matematiken för barn genom att ta vara på varje tillfälle. LÄS MER

  3. 3. Vägen från det konkreta till det abstrakta i geometriska talmönster : En fallstudie om två matematiklärares undervisningsstrategier

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Takako Westlind; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att studera och analysera hur verksamma matematiklärare i årskurs 8 uppfattar och undervisar problemlösning av geometriska talmönster. Genom att ställa didaktikens vad, hur och varför-frågor undersöktes lärarnas undervisningsstrategier med hjälp av intervjuer och observationer under lektioner. LÄS MER

  4. 4. Elevers skilda sätt att erfara talmönster - en studie av elever i årskurs 3 och 4

    Master-uppsats, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Anna-Lena Ekdahl; [2012]
    Nyckelord :Talmönster; talföljder; fenomenografi; variationsteori; kritiska aspekter; algebra; aritmetik;

    Sammanfattning : Matematiken handlar i mångt och mycket om att lösa problem och se mönster. Talmönster är en viktig del inom algebran och aritmetiken och är det fenomen som jag i denna studie vill undersöka elevers uppfattningar av. LÄS MER

  5. 5. Mönster i matematiken : om hur man kan arbeta med mönster i årskurs 3 och om diskussionens påverkan på resultatet.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för matematik, natur- och datavetenskap

    Författare :Charlotte Dotzauer Pettersson; [2008]
    Nyckelord :diskussion; matematik; matematiska mönster ; mönster;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur jag som lärare kan lägga upp arbetet runt mönster för att eleverna ska nå målen i åk 3 och vilken betydelse diskussionen har för inlärningen inom detta område. Två klasser har deltagit i undersökningen. LÄS MER