Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Förändring av matshoppingpraktiker i dagligvaruhandeln : en praktikteoretisk studie under Covid-19

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Sara Skogman; Mia Basara; [2021]
    Nyckelord :Covid-19; practice theory; shopping as practice; food practice; hoarding; ecommerce; Covid-19; praktikteori; shoppingpraktik; matpraktik; hamstring; e-handel;

    Sammanfattning : The Corona pandemic and its need for social distancing and feelings of fear have affected consumers worldwide and their shopping practices when it comes to food and groceries. Previous research has shown that in normal conditions it is difficult to change shopping practices and consumers routines, but that major changes in the outside world led to new or changing practices. LÄS MER

  2. 2. Design of a Smart Cart App for Automated Shopping in Supermarkets

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Aida Arvidsson; Lina Hassani; [2020]
    Nyckelord :Human-Computer Interaction; Smart Cart; Smart Shopping; Smart Enviroments; Internet of Things; User-Centered Design;

    Sammanfattning : I dagens samhälle blir många saker smartare, främst med hjälp av Internet of Things.En överblick på smart shopping visar att flera alternativa sätt att shoppa på harintroducerats under de senaste åren för att förbättra och effektivisera shopping. LÄS MER

  3. 3. Klimatsmart mat och matinköp hos studenter : Kan användningen av en app minska koldioxidutsläpp från mat?

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Melissa Obrou; Thelma Svenns; [2019]
    Nyckelord :MDI; användarupplevelse; klimatsmart; hållbarhet;

    Sammanfattning : Mat står för en stor del av världens koldioxidutsläpp. Att börja leva hållbart blir mer viktigt i dagens samhälle, men samtidigt ändrar inte en stor del av befolkningen på sitt beteende. LÄS MER

  4. 4. Skånska konsumenters köpargument för importerat nötkött : en kvalitativ undersökning i södra Skåne

    M1-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Marie Andersson; [2012]
    Nyckelord :konsument; utländskt nötkött; brasilianskt nötkött; mervärde;

    Sammanfattning : Den svenska nötköttsproduktionen möts av konkurrens från importerat nötkött som har likvärdiga mervärdesfaktorer, men ett lägre pris. Nötkött från Brasilien och USA kan ses som konkurrenter, då de konkurrerar med nötkött som har ett högre pris och anses ha likvärdiga mervärden såsom frigående djur, bra köttkvalitet och god smak. LÄS MER

  5. 5. Samarbetet mellan leverantör och dagligvaruhandel vid tillverkning av EMV : en studie av EMV på den svenska mejerimarknaden

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Annika Svennung; [2008]
    Nyckelord :egna märkesvaror; mejeri; dagligvaruhandel; kontrakt;

    Sammanfattning : Dagligvaruhandeln befinner sig i en hård konkurrenssituation. Det gäller att locka konsumenter till kedjornas butiker, och framförallt få dem att bli trogna kunder. Detta har lett till att livsmedelskedjorna antagit ett antal strategier för att stärka konkurrensförmågan. En av dessa är EMV, Egna Märkesvaror. LÄS MER