Sökning: "vad är marknaden"

Visar resultat 1 - 5 av 2212 uppsatser innehållade orden vad är marknaden.

  1. 1. Medlemmarnas värderingar i ett lantbrukskooperativ : en studie om medlemmarnas upplevda värde i förhållande till ålder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Charlotte Alicia Möller; Märta Wässman; [2024]
    Nyckelord :kooperativ; upplevt värde; medlemskap; lantbrukskooperativ; mänskliga värderingar;

    Sammanfattning : Sverige har idag omkring 1,2 miljoner företag varav drygt 58 000 klassas som jordbruksföretag. Sedan år 1990 har antalet jordbruksföretag i Sverige minskat med 40 %, vilket delvis kan förklaras av den produktionsförändring som sker samt pressade priser på bland annat insatsvaror. LÄS MER

  2. 2. Mellanstadieelevers Uppfattning Om Artificiell Intelligens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Veronica Anderberg; Jenny Harrysson Fallberg; [2024]
    Nyckelord :artificial intelligence; group interviews; primary school students’ perceptions; artificiell intelligens; gruppintervjuer; mellanstadieelevers uppfattningar;

    Sammanfattning : I november 2022 släpptes ChatGPT fritt på marknaden, och plötsligt förändrades synen på och kunskapen om artificiell intelligens! Syftet med studien är att synliggöra vilka olika uppfattningar elever på mellanstadiet har om artificiell intelligens (AI). Utifrån en fenomenografisk ansats har 16 mellanstadieelever, på två olika skolor, intervjuats i grupper om fyra vid två tillfällen. LÄS MER

  3. 3. Svenska Modedesigners Upplevelser av Country-of-Origin : Utmaningar och Möjligheter Utomlands

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Anton Bergman; Edith Hoge Beckman; [2024]
    Nyckelord :Country-of-Origin; Swedish Fashion Design; Business Culture; Globalization; Foreign Work; Country-of-Origin; Svensk Modedesign; Affärskultur; Globalisering; Utlandsarbete;

    Sammanfattning : Svenska varumärken i allmänhet och svenska modevarumärken i synnerhet har en god ställning på den globala marknaden. Som en konsekvens av detta väljer flera svenska modeföretag att marknadsföra sina varumärken genom att betona sitt svenska ursprung. Detta är vad som inom marknadsföring benämns som Country-of-Origin. LÄS MER

  4. 4. BBIC i ljuset av tre styrlogiker – En kvalitativ studie om hur socialsekreterare upplever BBIC som styrning

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Caroline Thuresson; [2023-09-13]
    Nyckelord :BBIC; standardiserade arbetssätt; styrning; socialtjänst; Sverige;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur socialsekreterare upplever det standardiserade arbetsverktyget BBIC som styrning. Närmare bestämt undersöker studien hur socialsek-reterare upplever och förhåller sig till BBIC som styrningsinstrument. LÄS MER

  5. 5. En ny lagerhållningsstrategi för ett tillverkande företag där kundorderpunkten har förflyttats

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lucas Carli; Linnea Grudin; Petter Jonsson; [2023-09-01]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Åkerstedts är ett tillverkande företag inom industrifläktar på den svenska marknaden. Som genom investeringar i en ny maskinpark uppnått högre produktivitet i sin produktion. Produktionen har till följd av detta blivit mer kundorderstyrd samtidigt som omfattningen av lagerhållningen minskats. LÄS MER