Sökning: "var kommer maten ifrån"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden var kommer maten ifrån.

  1. 1. ”Det skulle vara bra för mig men jag orkar inte lägga tid på det” : En kvalitativ intervjustudie om ungdomars perspektiv på mellanmålet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Kristian Vasilj; Nordström Nichlas; [2023]
    Nyckelord :Mellanmål;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund I vårt dagliga arbete på våra skolor har vi sett att elever många gånger är orkeslösa. Vi människor behöver mat för att överleva och behålla en god hälsa, men maten har också en rad sociala,psykologiska och känslomässiga betydelser. LÄS MER

  2. 2. Smakfylld hem- och konsumentkunskap : En kvalitativ studie om hur lärare har arbetat och planerar att arbeta med smak kopplat till läroplanen och smakens betydelse och påverkan i undervisningen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Camilla Tengström; Katarina Sundqvist; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Background How people experience taste is affected by many different factors such as taste buds, emotions, other senses and memories. Research shows that one of the most important things for the students when they cooked in Home and Consumer Studies was that the food tasted good. LÄS MER

  3. 3. Kadmium i grundvattnet i området kring Rörums Fur

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Anita Bauer-Lindgren; [2020]
    Nyckelord :groundwater; cadmium; Cambrian sandstone; alum shale; Sweden; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Cadmium poses a threat to both human health and the environment. In this study, cadmium levels in groundwater in the area around Rörums Fur in the municipality of Simrishamn, Sweden, and their potential sources were mapped, with the aim of getting an overview of the cadmium situation in the area. LÄS MER

  4. 4. Odlingsaktiviteter – ett sätt att konkretisera utbildning för hållbar utveckling i förskolan Kvalitativ intervju- och observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Josefina Jansson; Cam Ngo Thi Hong; [2018]
    Nyckelord :Utbildning för hållbar utveckling; lärande för hållbar utveckling; skolträdgård; förskola; miljöundervisning; utomhuspedagogik.;

    Sammanfattning : I denna studie har vi valt att fördjupa oss i förskolans konkreta arbete med utbildning för hållbar utveckling och hur den kan kopplas till teoretiska aspekter. Studien fokuserar på odlingsaktiviteter i förskolan. LÄS MER

  5. 5. "Lek inte med maten" : En etnografisk studie om familjemåltiden som ett medel för uppfostran hos barnfamiljer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Enheten för restauranghögskolan

    Författare :Victor Sävenlid; [2017]
    Nyckelord :familjemiddag; föräldraskap; kultur; måltidsbeteende;

    Sammanfattning : En familj sitter ner och äter, pappan säger till sitt barn ”lek inte med maten”. Situationer som den här är något vi kan förstå och relatera till. Ett intresse väcktes för barnfamiljens middagar och vart den förståelse gällande hur vi beter oss runt matbordet kommer ifrån. LÄS MER