Sökning: "varför språkundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden varför språkundervisning.

  1. 1. Hej, hello, zdravo, merhaba : Undervisningens och den fysiska miljöns påverkan till flerspråkiga barns språkinlärning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Elvira Heideman; Elvira Fajkovic; [2022]
    Nyckelord :Tvåspråkighet; flerspråkighet; modersmål; samspel; språkstimulerande arbete; transspråkande; språkutveckling och språkundervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka varför flerspråkiga barn lämnar förskolan med otillräckliga kunskaper i svenska samt hur den fysiska miljön och undervisningen påverkar flerspråkiga barns språkutveckling. För att kunna besvara studiens syfte och forskningsfrågor använde vi oss av kvalitativ metod med semistrukturerad intervju som verktyg och en innehållsanalys där kategoriseringsmetoder tillämpades. LÄS MER

  2. 2. Jag vet vad jag ska göra, men inte hur? : Förskollärares och lärares syn på barns flerspråkighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Julia Backman; Ninni Wahlström; [2021]
    Nyckelord :flerspråkighet; modersmål; nationella mål; flerspråkig undervisning;

    Sammanfattning : Studien kommer att belysa hur förskollärare och lärare ser på den egna flerspråkiga undervisningen. Studien behandlar tidigare forskning och intervjuer med både lärare och förskollärare. LÄS MER

  3. 3. Undervisning, varför ska vi ha det? : En studie kring undervisning och språkundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Catarina Haquinius; [2021]
    Nyckelord :Children s language; educators language understanding of children s language; teaching in preschool; playful learning.; Barns språk; pedagogers språkförståelse kring barns språk; undervisning på förskolan; lekfullt lärande.;

    Sammanfattning : Teaching, Why should we do it? This study deals with teaching in preschool. Is it really something that the preschool should be doing or do we risk a ‘schoolification’ of preschool? The survey also concerns language and language teaching in preschool. LÄS MER

  4. 4. Anledningar som leder till att eleverna slutar studera modersmålet i Göteborg Stad En intervjustudie med tio lärare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Qassim Yousif AL-IDHAM; [2020-01-07]
    Nyckelord :Modersmålsundervisningen; flerspråkighet; kunskapsutvecklande undervisning; andraspråksinlärning; skolans organisation; familjesamarbete; nyanlända elever; pedagogisk kompetens;

    Sammanfattning : Syftet: De sista åren har lärarna på språkcentrum Göteborg Stad uppmärksammat, att flera elever har slutat studera modersmålet, vilket lärarna tycker är ett riktigt problem för kommunen och hela landet i övrigt. Tvåspråkiga elever är en vinst för landet, genom att få en tvåspråkig generation i det svenska samhället. LÄS MER

  5. 5. Modersmålets betydelse för elevers språk- och kunskapsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sanna Andersson; Matilda Ahlgren; [2020]
    Nyckelord :Andraspråk; modersmål; modersmålsundervisning; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka hur lärare arbetar med de yngre flerspråkiga eleverna och vilken roll modersmålet har i deras språk- och kunskapsutveckling. Metoden har bestått av insamling och granskning av information som resulterat i nio referensgranskade studier, samt en rapport från Skolinspektionen. LÄS MER