Sökning: "varumärken symboler"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden varumärken symboler.

  1. 1. Logotypdesign för att skapa Brand Attachment : En studie om konsumentens syn på vilka estetiska egenskaper en logotyp ska ha för att skapa brand attachment

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Doris Rörström; Alva Carlsson; [2023]
    Nyckelord :Brand attachment; Logotypes; Elements of the logo; Brand attachment; Logotyper; Logotypens element;

    Sammanfattning : Today's rise of brands makes it increasingly difficult to differentiate on the market. Logos are seen as one of the main tools to express your business and are one of the first things consumers come into contact with. LÄS MER

  2. 2. VIKTEN AV EN FÄRGSTARK PERSONLIGHET : Varumärkespersonligheter, färg och visuella symboler inom credence-tjänster

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Mattias Arusell; Nina Olsson; [2021]
    Nyckelord :Varumärkespersonlighet; visuella symboler; credence-tjänster;

    Sammanfattning : Konkurrensen mellan företag blir allt hårdare i dagens samhälle och därav är det är viktigt för företag att utveckla konkurrenskraftiga varumärken med en tydlig inriktning. En strategi för att differentiera sitt varumärke är att utveckla en passande varumärkespersonlighet, vilket definierats är en uppsättning mänskliga egenskaper som förknippas med varumärket. LÄS MER

  3. 3. Made by Sweden : en semiotisk innehållsanalys av hur Volvo och Ikea (re)producerar en nationell svensk identitet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Jonatan Kvist; [2014]
    Nyckelord :Etnologi; representation; Ikea; Volvo; Svensk identitet;

    Sammanfattning : Den här etnologiska uppsatsen undersöker hur Ikea och Volvo reproducerar en svensk identitet genom sin marknadsföring. Detta görs genom en semiotisk innehållsanalys av två reklamfilmer från 2013 och 2014 från Volvo, samt genom fältobservationer på Ikeas varuhus i Kungens Kurva, Stockholm. LÄS MER

  4. 4. Spegel, spegel på väggen där, säg vilken image konsumenten bär

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Linus Femtvik; Timor Timmerhed; Kerstin Åkesson; [2010]
    Nyckelord :varumärkesidentitet; företagsfokuserade teorier; konsumentfokuserade teorier; image; Social Sciences;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Syftet med uppsatsen är att undersöka om skapandet samt överförandet av varumärkesidentiteter sker utefter en normativ och självklar arbetsgång utan problem och svårigheter som författarna inom de företagsfokuserade teorierna menar. För att erhålla en inblick i hur identitetsöverförandet sker i verksamheter analyserades tre utvalda företag; Gina Tricot, Thorn Reklambyrå och Malmö FF. LÄS MER

  5. 5. Arenastaden och Swedbank Arena : Spekulativ planering i en postpolitisk tid

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskap

    Författare :Magnus Johansson; [2009]
    Nyckelord :Postpolitik; samhällsplanering; Arenastaden; Swedbank Arena; spekulativa beslut;

    Sammanfattning : De senaste årens trend inom stads- och samhällsplanering i Sverige är att kommuner och städer alltmer ser de svenska städerna och stadsrummen som varor på en köp och sälj marknad där privata företagsintressen alltmer tas i beaktande och får större utrymme i frågor som rör stadsplanering och utveckling. Vi lever i ett stadsrum, där varumärken och tecken på reklampelare utgör symboler som stadens invånare göds med enligt logiken störst, bäst och vackrast. LÄS MER