Sökning: "vilseledande marknadsföring"

Visar resultat 21 - 25 av 49 uppsatser innehållade orden vilseledande marknadsföring.

  1. 21. Marabou Black, med avsikt att lura sin publik : En kvalitativ analys av debatten efter vilseledande PR-utövande

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Elin Johansson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den 18 mars 2013 meddelar den folkkära artisten Tommy Nilsson att han byter namn till Black och  väljer en mörkare och hårdare image. Reaktionerna låter inte vänta på sig och under dagen går nyheten varm i svensk media. LÄS MER

  2. 22. Det sovande folket. Konsumentens information på bankmarknaden för fonderoch sparkonton

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Daniel Kling; Ivar Olofsson; [2015]
    Nyckelord :Konsumentens information på bankmarknaden för fonder och sparkonton;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar bankmarknaden för de finansiella tjänsterna sparkontooch fondsparande från ett konsumentperspektiv, med fokus på informationsasymmetrioch inlåsningeffekter. Speciellt undersöktes skillnader mellanunga och äldre, och vilka möjligheter som fanns till förbättring. LÄS MER

  3. 23. Aktiv fondförvaltning inom Premiepensionssystemet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för hälsa och samhälle

    Författare :Hampus Rosengren; Johan Svensson; [2014]
    Nyckelord :Return; risk-adjusted returns; management fees; actively managed funds; passively managed funds; benchmark index; Premiepensionssystemet and Pensionsmyndigheten.; Avkastning; riskjusterad avkastning; förvaltningsavgifter; aktivt förvaltade fonder; passivt förvaltade fonder; jämförelseindex; Premiepensionssystemet; Pensionsmyndigheten.;

    Sammanfattning : Valet mellan aktiv respektive passiv fondförvaltning har sedan länge varit en omdiskuterad fråga inom privata fondsparandet. På senare tid har frågan kommit att återaktualiserat efter att de aktivt förvaltade storfonderna Allemansfond komplett och Kapitalinvest anklagats för vilseledande marknadsföring, då de inte har generat en högre avkastning än den generella marknaden. LÄS MER

  4. 24. Renommésnyltning och "smell-alikes" - det känneteckens- och marknadsrättsliga skyddet mot renommésnyltande parfymimitationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Linda Portas; [2013]
    Nyckelord :immaterialrätt; konkurrensrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka de för parfymtillverkare tillgängliga varumärkes- och marknadsrättsliga verktygen mot snålskjutsfenomenet ”smell-alikes”, dvs. efterbildningar av välkända märkesparfymer av lägre kvalitet som säljs för en bråkdel av originalpriset. LÄS MER

  5. 25. Modebranschens rättsliga skydd mot plagiering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Erika Berg; [2013]
    Nyckelord :immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Intresset för svenska modeprodukter ökar både i Sverige och utomlands. Under 2011 omsatte svensk modeindustri 206 miljarder kronor. I takt med att intresset för svenskt mode ökar blir det alltmer lockande att plagiera framgångsrika företags plagg. LÄS MER