Sökning: "vilseledande marknadsföring"
Visar resultat 16 - 20 av 49 uppsatser innehållade orden vilseledande marknadsföring.
16. I betraktarens ögon : En studie av begreppet Greenwashing inom svenska livsmedelsföretags gröna marknadsföring
Magister-uppsats,Sammanfattning : In the societies of today there is a commercial requirement that companies take social responsibility. Companies that does not market their sustainability initiatives risk losing their competitiveness and thereby lose market shares. Many companies are therefore engaged in environmental- and societal issues and use them in their marketing. LÄS MER
17. Utvecklingen av svensk läkemedelsreklam för receptbelagda och receptfria läkemedel : Perioden från sekelskiftet år 1900 till nutid
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)Sammanfattning : Följande uppsats analyserar utvecklingen av läkemedelsreklam i Sverige under perioden från sekelskiftet 1900 till nutiden. Under denna period har läkemedelsreklam gått genom många förändringar. LÄS MER
18. Vilseledande marknadsföring enligt 10 och 11 §§ MFL : Vad är avgörande faktorer vid bedömningen?
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälleSammanfattning : Via en rättsdogmatisk metod har gällande rätt varit i fokus för att fastställa vilka faktorer som varit avgörande vid bedömningen om marknadsföring i tv strider mot förbudet om vilseledande marknadsföring enligt 10 § MFL. Marknadsföring i tv och radio har begränsat med tid och utrymme vilket har betydelse vid bedömningen om näringsidkarens möjlighet att neutralisera det vilseledande intrycket som reklamen kan ha gett i vissa fall. LÄS MER
19. Varumärkesrättsliga fel, kan innebära marknadsrättsliga rätt - Samspelet mellan varumärkes- och marknadsrätten – med fokus på renommésnyltning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : It is not uncommon that different judicial areas can be administered at the same time. This is the case regarding trademark law and law of marketing. The main purpose with the law of marketing is to serve as an extended protection when the requirements within trademark law are not fulfilled. LÄS MER
20. När David förlorade mot Goliat : En studie om hur ett varumärke påverkas vid förlusten av en tvist
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : I november 2015 avgjordes en tvist mellan havredrycksproducenten Oatly och branschorganisationen Svensk Mjölk i Marknadsdomstolen. Svensk Mjölk stämde Oatly eftersom de ansåg att deras marknadsföring var vilseledande. LÄS MER