Sökning: "visuell kultur ungdomar"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden visuell kultur ungdomar.

  1. 6. Markörer för identitet ur elevers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Huss; [2020]
    Nyckelord :identitet; smink; kläder; hår; intersektionell analys; stereotyp; elever;

    Sammanfattning : Att arbeta med identitet är en del av läraryrket eftersom skolan ska främja förståelse för samt förmåga till inlevelse i andra människors identitet (Skolverket, 2011b). En del av skolans övergripande mål är även att elever ska respektera andra människors egenvärde och integritet, ta avstånd från förtryck och kränkande behandlingar samt att samspela i möten med andra utifrån respekt för skillnader i livsvillkor, kultur, religion och historia (Skolverket, 2011b). LÄS MER

  2. 7. Lite mer mayhem i slöjd- och bildundervisningen : ett arbete om tolkningens möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Jessica Overgaard; [2019]
    Nyckelord :Tolkning; Slöjd; Bild; Hermeneutik; Fenomenologi; Black Metal;

    Sammanfattning : Det här arbetet undersöker hur tolkning kan förstås som materialiserat och förkroppsligat. Arbetet är placerat i skärningspunkten mellan hermeneutik och fenomenologi och förstås därför som en samverkan mellan de kroppar, material och platser som deltagit på olika sätt. LÄS MER

  3. 8. Utformning av inspirerande instruktioner

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Hannah Haapanen Rollenhagen; [2017]
    Nyckelord :Grafisk Design; Instruktioner; Kognition; Kokböcker;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur ord och bild kan användas i recept i kokböcker riktade till barn för att göra dessa mer lättförståeliga. Studiens frågeställning lyder: Hur upplever ungdomar i åldern 13–16 år att ett recept bör utformas för att vara lätt att följa, avseende text, fotografi och illustration, utifrån böckerna ”Första bakboken” (Westman 2003), ”Baka med Alisa” (Bandell 2016) och ”Laga: steg-för-steg” (Lidström & Nyberg 2016)? Studien grundar sig i teorier kring skillnaden mellan ord och bild, olika slags bilder, kognition samt hur instruktioner bör utformas. LÄS MER

  4. 9. #visavärlden : Att utveckla berättande och ge röst i bildämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Axel Wingborg; [2016]
    Nyckelord :bildämnet; berättande; röst; identitet; visuell kultur;

    Sammanfattning : Projektet #visavärlden fokuserar lika mycket på att lära ut tolkning om konst som det själva skapandet av egen konst. Genom moment där eleverna exponeras för, tolkar och diskuterar konst skaffar de kunskaper och inspiration för att sedan producera sina egna verk. LÄS MER

  5. 10. BESKÅDAREN OCH BESKÅDANDET : Det performativa mötet med bilden

    Magister-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Anna Grenholm; [2015]
    Nyckelord :Performativt möte; visuellt event; intervisualitet; meningsskapande; visuell kultur; visuell litteracitet.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att ta reda på om och hur man kan få barn ochungdomar att vilja möta och samtala kring bilder. Genom att skapa ett performativtmöte som en lustfylld ingång till ett meningsfullt lärande ska studien försöka ge svarpå vad som händer i resonemanget kring det performativa mötet med bilden hos engrupp barn och ungdomar och hur samtalar de om bilderna mötet genererat. LÄS MER