Sökning: "yngsta barnens inflytande i förskolan"
Visar resultat 11 - 15 av 36 uppsatser innehållade orden yngsta barnens inflytande i förskolan.
11. En kvalitativ studie om de yngsta barnens delaktighet och inflytande i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : I lagar och styrdokument framgår det att barn ska ges möjligheter till delaktighet och inflytande i förskolan. Forskning visar att arbetet med inflytandet lägger fokus på individuella och verbala förmågor, vilket riskerar att barn i åldrarna ett till tre inte får samma möjligheter till inflytande på förskolan. LÄS MER
12. Samling med de yngsta barnen i förskolan : Circle-time with the youngest children of preschool
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att ta reda på pedagogers intentioner med de yngsta barnens samlingsstunder i förskolan. För att få svar på forskningsfrågorna har fyra verksamma pedagoger på två olika förskolor intervjuats. Utöver intervjuer genomfördes det även observationer under två pågående samlingsstunder. LÄS MER
13. De yngsta barnens inflytande i förskolan : En fenomenografisk studie utifrån förskollärarnas uppfattningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Denna studie undersöker förskolans demokratiuppdrag och förskollärares erfaranden av fenomenet demokratiska arbetssätt i undervisningen av de yngsta barnen. Fokus är på de möjligheter och begräsningar som undervisningen ger för barns inflytande. LÄS MER
14. ”Det kanske börjar med en sak men kanske slutar med något annat” : En kvalitativ studie om förskollärares olika arbetssätt med att skapa möjligheter för de yngsta barnens inflytande i förskolan
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskningSammanfattning : .... LÄS MER
15. Samling med de yngsta barnen i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att ta reda på pedagogers intentioner med de yngsta barnens samlingsstunder i förskolan utifrån ett maktperspektiv. För att ta reda på detta har jag intervjuat fyra stycken pedagoger som är verksamma på två olika förskolor. LÄS MER