Ett nödvändigt ont: en mottagarstudie av annonsering på Internet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Syfte och frågeställning: Internet har vuxit och dess användningsfrekvens har ökat enormt under den sista delen av 1990-talet fram till idag. Detta har resulterat till att Internet har blivit en central kommunikationskanal för den västerländska befolkningen. För företag och organisationer har Internet även blivit en viktig marknadsföringskanal. Internetannonsering blir ett allt vanligare företeelse och därför ansåg vi det intressant att studera hur de mest frekventa Internetanvändare, i detta fall unga vuxna mellan 20 och 30 års ålder, upplever och uppmärksammar Internetreklam. Teori: Teoridelen börjar med en kort introduktion till ämnet Internetanvändning och Internetreklam som följs av en kort genomgång av reklamforskningens utveckling. Den teoretiska utgångspunkten ligger på mottagarstudier. Vi kommer att redovisa Tunstalls teori om primär-, sekundär- och tertiäranvändning av medier, de centrala dragen inom användningsmodellen, Halls encoding/decoding modell samt Weibulls teori som vidareutvecklar tankar från användningsmodellen. Metod: Empiriska delen av studien baseras på fyra stycken fokusgruppsintervjuer som genomfördes i slutet av november 2005. Alla fokusgrupper bestod av fyra till fem gruppmedlemmar som var mellan 20 till 30 år. Kriterierna för de valda gruppmedlemmarna var att de skulle ha åsikter och erfarenheter om ämnet i fråga och känna sig bekväma att tala i en gruppsituation. Slutsatser: Intervjuresultaten påvisar att den spontana reaktionen mot Internetreklam är negativ och att Internetreklam inte uppmärksammas. Under diskussionernas gång blev det dock klart att Internetreklam uppmärksammas i mycket större utsträckning än vad den spontana responsen uppgav. Internetreklam upplevdes i stort sätt negativt, störande och irriterande. Det intressanta var att den reklam som upplevdes som mest irriterande kunde de informanter dock bäst komma ihåg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)