Under the influence : Hur kvinnliga studenter upplever att influencers reklam påverkar deras intentioner till att handla hållbara kläder

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Denna studie undersöker hur kvinnliga studenter som upplever sig ha hållbara intentioner påverkas av influencers reklam. Unga kvinnor är den grupp som är mest engagerad i klimatfrågan. Samtidigt påverkas unga kvinnor i stor utsträckning av influencers reklam. Detta indikerar att unga kvinnor upplever tvetydiga påtryckningar; dels att konsumera hållbara kläder i enlighet med de sociala förväntningar som finns kopplade till den ökade miljömedvetenheten, och dels konsumera i enlighet med rådande trender, som snabbt ändras till följd av den masskonsumtion som idag präglar klädindustrin och som ofta marknadsförs av influencers. Studiens analysmodell baseras till viss del på Theory of Planned Behavior. Analysmodellen fokuserar på att influencers kan påverka intentioner, som i sin tur kan förutsäga ett beteende. Studien genomfördes genom fokusgrupper. Resultatet visade att de kvinnliga studenternas intentioner att konsumera hållbara kläder kunde förstärkas av influencers reklam, men i studien framkom också att deltagarnas attityd till influencers reklam trots detta var negativ.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)