Hur uppfattas drama av pedagoger i förskolan? : En fenomenografisk stuide om pedagogers uppfattningar av fenomenet drama

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet

Sammanfattning: Den här studien syftar till att öka kunskapen om hur pedagoger uppfattar fenomenet drama samt hur de uppfattar att drama kan användas i förskolan. Syftet kommer att belysas genom att besvara följande tre frågeställningar: Vilken variation i uppfattningar av fenomenet drama finns bland pedagoger i förskolan? Vad innebär drama i förskolan enligt pedagoger? Hur uppfattar pedagoger att drama kan användas i förskolan? För att kunna svara på syftet samt frågeställningarna tar denna studie sin utgångspunkt i en fenomenografisk metodansats som används både som teori och en metod. Detta tillvägagångssätt blev relevant då syftet var att ta reda på pedagogers uppfattningar av fenomenet. I studien genomfördes det 6 intervjuer med personer som alla var verksamma inom förskolan som förskollärare eller barnskötare. I studiens resultat och diskussion redovisas det för fyra olika beskrivningskategorier vilka alla syftar till att beskriva varsin uppfattning av fenomenet drama. Dessa benämns som: Drama som undervisningsmetod, Drama som självstärkande verktyg, Det sekundära ämnet samt Drama som teater och rollek. De här beskrivningskategorierna innehåller alla citat som visar på hur pedagoger uppfattar drama som en metod för att undervisa om andra ämnen i förskolan och hur drama kan användas för att bidra till att öka barnens självkänsla. Dessutom framkommer det uppfattningar av att drama ses som ett sekundärt ämne där det inte får lika stor plats i verksamheten som andra ämnen får samt att drama uppfattas som teater och rollek. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)