Sökning: "analys opinionsbildning"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden analys opinionsbildning.
1. ”DET ÄR INGENTING EN VANLIG SVENSSON SKA HÅLLA PÅ MED” - En diskurspsykologisk analys av hur individer engagerade i utom-parlamentariska politiska rörelser förstår det politiska systemet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar: Arbetet syftar till att bidra med kunskap kring hur samhällsmedborgare förstår det politiska systemet i dagens Sverige, med utgångspunkt i debatten kring klimatomställning och hur utom-parlamentariska politiska rörelser som kan kopplas till den debatten tenderar rikta sina krav direkt mot den parlamentariska politiken. Forskningsfrågorna intresserar sig konkret för hur dessa individer upplever sina egna påverkansmöjligheter respektive den parlamentariska politikens handlingsförmåga. LÄS MER
2. "The Good Guys"
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Studien syftar till att öka förståelsen för det relativt nya fenomenet Corporate Social Advocacy genom att undersöka hur det kommuniceras på sociala medier idag och hur budskapen mottas av konsumenter. För att besvara studiens frågeställningar har empiriskt material samlats in i form av två virtuella kvalitativa fokusgruppsintervjuer med deltagare från två olika generationer: generation X och generation Z. LÄS MER
3. ”Jag kan inte göra mitt jobb som i vanliga fall, det gör ju ont i hjärtat någonstans” : En kvalitativ studie om yrkesverksamma på kvinnojourers upplevelser av att arbeta, bemöta och kommunicera med våldsutsatta kvinnor under Covid-19.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbeteSammanfattning : I denna studie har nio semistrukturerade intervjuer genomförts utifrån en kvalitativ studie med yrkesverksamma på kvinnojourer runt om i Sverige. Syftet med studien var att undersöka hur yrkesverksamma på kvinnojourer har upplevt det att arbeta på en kvinnojour samt hur deras bemötande och kommunikation gentemot våldsutsatta kvinnor har påverkats under tiden för pandemin. LÄS MER
4. Rädda Barnen och kampen om uppmärksamheten : en kvalitativ textanalys av Rädda Barnens kampanj för att hämta hem de svenska barnen från Syrien
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Den här fallstudien undersöker hur Rädda Barnen arbetar opinionsbildande i sin kampanj för att få hem de svenska barnen med föräldrar som har IS-kopplingar från Syrien. Studien har gjorts i syfte att få förståelse för hur Rädda Barnen använder sig av medier för att bedriva sitt kampanjarbete och sätta sig själva och de frågor de bedriver på agendan. LÄS MER
5. "Om du talar sanning behöver du aldrig komma ihåg vad du har sagt" : En kvalitativ intervjustudie om kommunikatörers syn på förhållandet till journalister
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka hur förhållandet mellan kommunikatörer och journalister kan se ut utifrån ett kommunikatörsperspektiv. Detta för att öka förståelsen för hur kommunikationsyrket har utvecklats och hur det uttrycker sig i kommunikatörens makt att påverka mediernas innehåll. LÄS MER