Familjeägandets påverkan på impression management : En kvantitativ innehållsanalys av svenska börsnoterade företags VD-ord

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Texten i årsredovisningen är relativt oreglerad och utgör en möjlighet för företag att påverka investerarnas uppfattning om företaget genom ett narrativ som gynnar företagets mål och syften. Impression management och pollyannaeffekten används för att förklara varför företag tenderar att vara optimistiska kring sina prestationer och vill framställa sig på ett fördelaktigt sätt. Tidigare forskning inom impression management studerar generellt ägare som en homogen grupp. Studien kompletterar tidigare forskning inom impression management genom att undersöka familjeägandets påverkan på förekomsten av impression management. Familjeägare har starkare incitament att säkerställa att ledningen agerar i deras intresse baserat på deras unika karaktärsdrag i jämförelse med andra ägare, vilket minskar informationsasymmetrin mellan ledningen och ägare. Impression management undersöks genom en kvantitativ innehållsanalys av företagens VD-ord som undersöker framtoning, betoning och prestationsjämförelse. En undersökning av 100 slumpmässigt utvalda svenska börsnoterade företags VD-ord visar att samtliga företag presenterar övervägande positiv information. Studien visar även att familjeägda företag är mindre benägna att använda sig av impression management i jämförelse med icke-familjeägda företag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)